Subaru Outback 2.0D Summit Ilta-Sanomien ensitestissä - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitesti: Subaru Outback 2.0D Summit – entistä turvallisempi

Uusi Subaru Outback on muuttunut ulkoisesti vähän, mutta turvavarustelu parantunut uuden EyeSight-järjestelmän myötä.

Julkaistu: 29.3.2015 8:33

Täysin uusi Subaru Outback on entistä turvallisempi.

Subarun tärkeä Outback-malli on uudistunut. Kyseessä on jo alun perin 1995 esitellyn mallin viides sukupolvi, joten uudistustahti on ollut tiivistä.

Japanilaisvalmistaja määrittelee uutuuden itse eräänlaiseksi katumaasturin ja farmarin risteytykseksi. On kuitenkin syytä muistaa, että Outback on aidosti nelivetoinen, ja sen maavara on 20 senttiä. Suomessa Outback nähdäänkin mielellään ennen kaikkea ronskina farmarina.

Mitoissa pieniä muutoksia

Outbackin ulkoiset muutokset ovat pienehköjä ja keskittyvät erilaisiin silmää miellyttäviin muodistuksiin.

Outbackin takaosaan on ilmestynyt uusittu takavalopatteristo.

Auto on parisen senttiä pidempi ja leveämpi, mutta akseliväli on pidetty ennallaan. Sisällä tilaa on taiottu hieman lisää sinne tänne ja tunnelma on avara.

Myös mittaristo ja ohjauspyörä ovat uudistetut. Kojetaulun keskiosaan on istutettu suurehko kosketusnäyttö, mutta tärkeimmät käyttökytkimet ovat edelleen onneksi perinteiset kojetaulun alemmassa osassa.

Uusissa istuimissa on entistä pidempi istuinosa ja korkeampi selkänoja.

Kulutuslukemilla ei voi kehua

Subaru tuo uuden Outbackin Eurooppaan suppean voimanlähdevalikoiman. Saatavana ovat 2,5-litrainen vapaasti hengittävä boxer-bensiini sekä 2,0-litrainen turbodiesel, sekin vastaiskumoottori. Molempien oheen tarjotaan ainoastaan portaaton Lineartronic-automaatti, joka tekee ajamisen vaivattomaksi.

Kulutuslukemat jäävät molemmissa versioissa keskinkertaisiksi. Ohjaustuntumaa on hieman tiivistetty nopeammalla ohjausvaihteella.

Sisätilat ovat avarat.

Outback on suuri farkku ja koon myötä painoakin on kertynyt. Se tuntuu luonnollisesti myös ajossa. Ajokunnossa lähes 1 800 kilon neliveto etenee uudistetun 2-litraisen dieselin avulla väkevästi, mutta osoittautuu kuitenkin ennen kaikkea leppoisaksi matkantaittajaksi.

Jousitus on onnistunut yhdistelmä mukavuutta ja pitoa.

Merkittävä parannus

Merkittävin parannus on kuitenkin vakiovarusteena tuleva EyeSight-turvajärjestelmä, joka perustuu stereokamerajärjestelmään, ikään kuin kahteen silmään. Järjestelmä tarkkailee herkeämättä edessä olevaa tietä, autoja, jalankulkijoita, eläimiä, muita liikkuvia kohteita sekä kiinteitä esteitä.

Kaksi kameraa tarkkailee ympäristöä kuin silmät.

Varusteen idea on estää peräänajoja ja törmäyksiä sekä toimia myös aktiivisen vakionopeussäätimen lisänä. Siinä se onnistuukin hyvin.

Vakionopeussäädin päälle kytkettynä Outback osaa pitää tasaisen etäisyyden edellä ajavaan autoon, mutta tarvittaessa myös kiihdyttää sekä jarruttaa pysähdyksiin saakka. Jos kuljettaja herpaantuu ja edessä on kiinteä este, auto osaa jarruttaa automaattisesti jopa 70 km/h nopeudesta asti.

Aktiivinen vakionopeussäädin ja uusi EyeSight-järjestelmä toimivat hienosti yhteen.

Aktiivinen vakionopeudensäädin on jo sinällään erinomainen varuste ja stressinpoistaja liikenteessä, ja EyeSight erinomainen turvallisuuslisä siihen.

Kunpa vain kanssa-autoilijoillakin olisi yhtä paljon silmää muulle liikenteelle. Jos kahden auton etäisyys esimerkiksi moottoritiellä vaikuttaa väljältä, sitä kutsutaan turvaväliksi. Pitipä väliä yllä sitten ihminen tai automatiikka, sitä ei tule tukkia.

Koejoimme auton Tanskassa, mutta ensimmäiset uudet Outbackit ovat jo Suomessa.

Tavaratilaa uusi Outback tarjoaa 33 litraa enemmän kuin ennen, yhteensä nyt 559 litran verran. Laajennus kasvattaa sitä huomattavasti.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?