C-sarjan hybridi on A-luokan auto: 7 pointtia - Autot - Ilta-Sanomat

C-sarjan hybridi on A-luokan auto: 7 pointtia

Mercedez-Benzin tyyris hybridimalli huokuu arvokkuutta.

Tyylikäs. Toimiva. Tyyris.­

15.3.2015 8:33

1. Liikkeelle lähtö on aavemaisen äänetön, minkä jälkeen nopeuden noustessa tuntee ajavansa dieselillä. Muutos energiamuodosta toiseen toimii kuitenkin saumattomasti. Start-stop -järjestelmä toimii täsmällisesti.

Näin auton luonne paljastuu perässä tuleville.­

Ohjaus on lievästi tunnoton keskialueella. Vaikka auto henkii hillittyä arvokkuutta, väännön ja kiihtyvyyden puutteesta sitä ei silti jätetä ostamatta.

2. Keskikulutukseksi valmistaja lupaa neljää litraa sataa kilometriä kohden. Parinkymmenen kilometrin, paljon pysähtelyjä sisältänyt ajelu Helsingin keskustassa ja sen liepeillä antoi pikkupakkasella kulutuslukemaksi 6,9 litraa. Liike-energian talteenoton seuraaminen näytöstä käy viihteestä.

3. Nastarenkaat pääkaupunkiseudun paljailla teillä tuovat sisätiloihin enemmän meteliä kuin tämän hintaiselta autolta odottaisi, mutta pakkohan nastoja ei ole laittaa alle.

4. Muotoilu ja sisätilat huokuvat tyyliä ja arvokkuutta. Infotainment eli tietoviihdepaketti on erinomaisen toimiva ja helppokäyttöinen.

5. Vakiovarustelu on runsas: mm. peruutuskamera, aktiivinen pysäköintiavustin, käännettävä takaselkänoja ja säädettävä nelisuuntainen ristiselän tuki.

Säätyvä iskunvaimennus eli Agility Control -alusta.­

Koeajoautossa lisäksi mm. ajoavustinpaketti (autoveroton hinta 2 770 euroa), head-up display -heijastusnäyttö (1 310 euroa), kristallinharmaa katto (0 euroa), dvd-soitin (0 euroa), madallettu Agility Control -alusta (0 euroa), tunnelmavalaistus (290 euroa), peilipaketti (590 euroa) ja pysäköintipaketti (400 euroa).

6. Tavaratilaa on C-sarjassa yleensä 480 litraa. Tässä mallissa hybridijärjestelmän vuoksi vain 435 litraa.

7. Kenelle? Johtotason työsuhdeautoksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?