Autot

Tämä mies kiihdyttää kohti kolmen kärkeä

Julkaistu:

AUTOTEOLLISUUS
Renault-Nissanin pääjohtajalla on kovat suunnitelmat.
Maailman suurimpien autonvalmistajien listalla ei pian ole yhtään amerikkalaista konsernia – ainakin jos uskotaan Carlos Ghosnia.

Renault-Nissanin pääjohtaja Ghosn sanoo, että hänen luotsaamansa allianssi nousee kolmen suurimman autonvalmistajan joukkoon kolmen seuraavan vuoden aikana.

Se myi viime vuonna 8,5 miljoonaa autoa, mikä oikeuttaa neljänteen sijaan. Kolmospaikalle ylsi amerikkalainen General Motors, joka sai viime vuonna kaupaksi 9,9 miljoonaa autoa.

Jos Ghosnia on uskominen, vaihtuu palkintopallisijoitus pistesijaksi viimeistään kolmen vuoden kuluttua.

Venäjä yskii

Automotive Newsille antamassaan haastattelussa Ghosn tosin kertoo, ettei konsernin jalansija kehittyvillä markkinoilla ole kovin vahva. Yksi syy tähän on tietysti yskivässä Venäjän markkinassa, vaikka Ghosnin mukaan maan autokauppa nousee yleensä samaa tahtia kuin vajoaakin: nopeasti. Itä-Euroopan lisäksi Ghosnin mukaan Renault’n, Nissanin ja Dacian valmistajalla on potentiaalia kasvattaa myyntiä myös Brasiliassa ja Intiassa.

Datsunin paluu

Tuore juttu on myös vanhan tutun valmistajan Datsunin paluu. Renault-Nissan onnistui kymmenessä vuodessa nostamaan halpa-automerkki Dacia erittäin kannattavaksi bisnekseksi. Emoyhtiö tekee Dacialla edelleen 9-10 prosentin katetta, mikä on todella poikkeuksellista edes keskihintaisten, saati edullisten autojen valmistuksessa. Datsunilla on vanhastaan hyvän ja kestävän auton maine monissa Aasian maissa, joten sinänsä merkillä on hyvät mahdollisuudet nousta samalle tasolle eurooppalaisen sisarensa kanssa.

Ghosnin mukaan samaan aikaan Nissanin profiilia on tarkoitus kohottaa kohti ylempää luokkaa. Tässä isona tekijänä on monilta markkinoilta löytyvä (ja Suomeenkin joskus tuloaan tehnyt) Infiniti, joka sinänsä jo kilpailee Toyotan valmistaman Lexuksen kanssa esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Venäjällä.

Kuka?

Carlos Ghosn on brasilialaissyntyinen yritysjohtaja. Hän syntyi libanonilaisille vanhemmille Porto Velhossa Brasiliassa 1954. Hän valmistui Pariisin École Polytechniquesta. Ghosn tunnetaan Nissanin pelastajana, koska yhtiö hänen johdollaan selviytyi 1990-lopun taloudellisesta ahdingostaan. (Lähde: Wikipedia)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt