IS koeajoi: Uusi Peugeot Boxer – koriin lisätty terästä

Julkaistu:

koeajo
Peugeot Boxer uudistui kevyesti. Ajoimme malliston myydyimmän koriversion.
Jos hakee (upouuteen) tavarankuljetusvälineeseen mahdollisimman suurta koko-hintasuhdetta, on Peugeot Boxer vahvoilla. Se nimittäin tarjoaa sisarmalliensa Citroen Jumperin ja Fiat Ducaton tapaan jopa 17 kuution tavaratilan ja on samalla myös luokkansa levein.

Kaikkiaan Boxerista on valittavana neljä koripituutta, kolme akseliväliä ja kolme korikorkeutta, joista kokeilemamme L3H2 asettuu valikoiman yläpäähän, käytännössä 13 kuutiometrin tilavuusluokkaan.

Näkyviä muutoksia edellisversioon nähden on vain vähän. Viiruuntuneen keulailmeen ohella uutta löytyy lähinnä takavalojen kosmetiikasta.

Sisällä on muutettu hieman istuimia sekä mukitelineitä, mutta esimerkiksi suomalaisittain aika hankalasti sijoitettu penkinlämmittimen kytkin on jätetty yhä harmillisesti vanhalle paikalleen istuinrungon alaosaan.

Kojelaudasta voi kuitenkin löytää uuden kosketuksella toimivan monitoiminäytön vaikkapa (lisävarusteisella) uudella peruutuskameralla ryyditettynä. Myös vakionopeuden säädin on jatkossa vakiovaruste.

Kokonaisuutena ohjaamo on käytännöllinen. Tilaa riittää järkevästi jopa kolmelle ja ylös nouseva kirjoitusalustakin on iästään huolimatta aivan yhtä fiksu kuin varusteluetteloon ensi kertaa ilmestyessään. Hansikaslokero on avaimella lukittavissa ja sen koko riittää myös kannettavalle tietokoneelle.

Koeajoautoon osunut HDi130 on moottorina kompromissi suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden väliltä.

Kuusiportainen manuaali toimii hyvin yhteen tutun tavara-autotyylimäisesti raksuttavan koneen kanssa. Kasvojenkohotuksen yhteydessä moottorin laatua on Peugeotin mukaan parannettu, muun muassa uudella ruiskutusjärjestelmällä. Lisähinnasta moottorista on saatavilla myös start-stop -käynnistysautomatiikalla varustettu versio.

Uusittujen varustepakettien ja pienten hinnoitteluviilausten rinnalle Boxerin tärkeimmäksi parannukseksi nouseekin silmin havaittavasti kohentunut laatu.

Moottoriparannusten ohella esimerkiksi sivuliukuovet ovat nyt vanhaa mallia tukevarakenteisemmat. Peugeotin mukaan myös auton jarrut ovat edellisversiota tehokkaammat, iskunvaimentimien kiinnitystä on vahvistettu ja sähköjohtosarjallakin on uusi, lupausten mukaan edellistä laadukkaampi alihankkija.

Terästä on lisätty myös itse koriin, mistä tuloksena on muun muassa parantunut vääntöjäykkyys.

Ota kantaa

Oletko ajanut tämän vuoden puolella pakettiautoa?

Olen 48% En ole 52%
Ääniä yhteensä 2602

Peugeot Boxer 335 L3H2 HDi 130 FAP

Kulutus 7,4 l/100 km diesel

CO2-päästöt 195 g/km

Voimansiirto M6, etuveto

Hinta 33312 euroa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt