IS koeajoi: Uusi Peugeot Boxer – koriin lisätty terästä - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi: Uusi Peugeot Boxer – koriin lisätty terästä

Peugeot Boxer uudistui kevyesti. Ajoimme malliston myydyimmän koriversion.

6.3.2015 9:43

Jos hakee (upouuteen) tavarankuljetusvälineeseen mahdollisimman suurta koko-hintasuhdetta, on Peugeot Boxer vahvoilla. Se nimittäin tarjoaa sisarmalliensa Citroen Jumperin ja Fiat Ducaton tapaan jopa 17 kuution tavaratilan ja on samalla myös luokkansa levein.

Kaikkiaan Boxerista on valittavana neljä koripituutta, kolme akseliväliä ja kolme korikorkeutta, joista kokeilemamme L3H2 asettuu valikoiman yläpäähän, käytännössä 13 kuutiometrin tilavuusluokkaan.

Pyöränkoteloiden väli on mittauksen mukaan peräti 1,42 metriä.

Näkyviä muutoksia edellisversioon nähden on vain vähän. Viiruuntuneen keulailmeen ohella uutta löytyy lähinnä takavalojen kosmetiikasta.

Sisällä on muutettu hieman istuimia sekä mukitelineitä, mutta esimerkiksi suomalaisittain aika hankalasti sijoitettu penkinlämmittimen kytkin on jätetty yhä harmillisesti vanhalle paikalleen istuinrungon alaosaan.

Ohjaamoilme on käytännössä ennallaan.

Kojelaudasta voi kuitenkin löytää uuden kosketuksella toimivan monitoiminäytön vaikkapa (lisävarusteisella) uudella peruutuskameralla ryyditettynä. Myös vakionopeuden säädin on jatkossa vakiovaruste.

Lisäjarruvaloon integroitu peruutuskamera lähettää kuvan viisituumaiseen, hieman karkeahkolla grafiikalla varustettuun näyttöön.

Kokonaisuutena ohjaamo on käytännöllinen. Tilaa riittää järkevästi jopa kolmelle ja ylös nouseva kirjoitusalustakin on iästään huolimatta aivan yhtä fiksu kuin varusteluetteloon ensi kertaa ilmestyessään. Hansikaslokero on avaimella lukittavissa ja sen koko riittää myös kannettavalle tietokoneelle.

Uusi kosketusnäyttö ei ole toiminnoiltaan aivan viimeisen päälle looginen. Valintaruudut ovat kuitenkin ilahduttavan isoja.

Koeajoautoon osunut HDi130 on moottorina kompromissi suorituskyvyn ja polttoainetaloudellisuuden väliltä.

Kuusiportainen manuaali toimii hyvin yhteen tutun tavara-autotyylimäisesti raksuttavan koneen kanssa. Kasvojenkohotuksen yhteydessä moottorin laatua on Peugeotin mukaan parannettu, muun muassa uudella ruiskutusjärjestelmällä. Lisähinnasta moottorista on saatavilla myös start-stop -käynnistysautomatiikalla varustettu versio.

Vaihteenvalitsin on sijoitettu kojelautaan, mikä on tilankäytön kannalta ihanteellinen ratkaisu.

Uusittujen varustepakettien ja pienten hinnoitteluviilausten rinnalle Boxerin tärkeimmäksi parannukseksi nouseekin silmin havaittavasti kohentunut laatu.

Tuplapenkistä taittuu myös aidosti näppärä työtaso. Kuljettajan kyynärnoja on vakiovaruste.

Moottoriparannusten ohella esimerkiksi sivuliukuovet ovat nyt vanhaa mallia tukevarakenteisemmat. Peugeotin mukaan myös auton jarrut ovat edellisversiota tehokkaammat, iskunvaimentimien kiinnitystä on vahvistettu ja sähköjohtosarjallakin on uusi, lupausten mukaan edellistä laadukkaampi alihankkija.

Terästä on lisätty myös itse koriin, mistä tuloksena on muun muassa parantunut vääntöjäykkyys.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?