Outo peltipoliisikuva Suomesta hämmentää: ”Kyttääkö poliisi turhaan?” - Autot - Ilta-Sanomat

Outo peltipoliisikuva Suomesta hämmentää: ”Kyttääkö poliisi turhaan?”

ISTV esitti viime viikolla outoja peltipoliisin otoksia, joiden joukossa oli Mig-hävittäjä lavetillaan.

3.3.2015 14:01

Mig hämmästytti jo sellaisenaan, mutta vielä enemmän yleisö ihmetteli, miksi peltipoliisi oli tallentanut siitä kuvan. Yhdistelmä ei näet ajanut ylinopeutta.

Kyseisen videoartikkelin kommenttikenttään kertyi paljon kysymyksiä, mm. nämä:

”Eniten jäi kiinnostamaan, että miksi peltipoliisi kuvaa alinopeuttakin ajaneen? Onko tämä yleinenkin käytäntö, että kaikki kuvataan?”

”Kuvaavatko kamerat ihan jokerilla teillä liikkuvia autoja?”

”Kyttääkö poliisi turhaan?”

”Itselläkin kamera välähtänyt n. 20 krt./ei sakkoa.”

”Kameran tuntoaistit herkät”

Liikenneturvallisuuskeskuksen johtajalla Dennis Pastersteinilla on kameratekninen perustelu sille, miksi peltipoliisi räpsäisee joskus kuvan, vaikka ajoneuvo ei aja ylinopeutta.

–  Selitys on siinä, että kameran tuntoaistit ovat hyvin herkät. Jos ajoneuvo on riittävän suuri, se ottaa turhan kuvan, joka poistetaan, komisario Pasterstein sanoo.

–  Kameroissa on herkkyyden säädin (sensitive), jonka skaala on 1-9. Laitevalmistajan suositus on korkein, eli 9. Herkkyyden pitää olla täysillä, jotta se havaitsisi kevyimmänkin ajoneuvon nopeuden.

- Jos kameran herkkyyttä lasketaan, se ei enää ota kuvaa isoista ajoneuvoista, jotka ajavat alle korkeimman sallitun nopeusrajoituksen. Mutta silloin voi jäädä kuvaamatta kevyempien autojen ylinopeus.

Pasterstein kertoo Liikenneturvallisuuskeskuksen saavan autoilijoilta ajoittain palautetta tästä. Heille komisario haluaa korostaa, että peltipoliisin kamerat eivät mittaa ajonopeutta väärin.

- Meille kerrotaan, että ”kamera välähti, vaikka en ajanut ylinopeutta”. Asiakkaan ei tarvitse olla huolissaan, koska ajonopeudet tulevat merkityksi aina oikein.

- Tästä kameraherkkyydestä johtuen saamme Liikenneturvallisuuskeskukseen jonkin verran tarpeettomia kuvia, joista koituu meille turhaa vaivaa.

Vanhat kamerat räpsyvät

Suomen automaattista liikennevalvontaa rasittaa kaiken lisäksi tuttu juttu: laitekannan osittainen ikääntyminen.

–  Meillä on jonkin verran vanhoja kameroita. Joissakin niissä sensitive saatta joskus olla liian herkällä, jolloin ne reagoivat normaaleihin henkilöautoihin muutaman kilometrinkin ylinopeudesta.

–  Kamera on kalibroitava kahden vuoden välein. Jos sitä ei ole tehty takarajan tullessa vastaan, kamera menee käyttökieltoon.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?