Nämä neljä hallituspuoluetta ja Urho Kaleva Kekkonen löytyvät alkuperäisen autoveron taustalta

Eduskuntavaalien teemaksi nousseella autoverolla on pitkä historia.

Kuvassa keskellä pääministeri Urho Kaleva Kekkonen

3.3.2015 9:38

Nykymuotoisen autoveron historian katsotaan yleisesti alkavan päivämäärästä 27.4.1951, jolloin Suomen tuolloisen pääministerin Urho Kaleva Kekkosen johtama hallitus antoi eduskunnalle esityksen uudesta autoverosta.

Kekkosen hallituksen muodostivat autoveroesityksen aikaan Maalaisliitto (myöh. Keskusta), SDP, RKP ja Edistyspuolue (liberaaleihin laskettava puolue, nykyään pienimuotoista toimintaa yhdistysmuodossa).

Uuden veron katsottiin olevan luonteeltaan varakkaisiin kansalaisiin kohdistettu ylellisyysvero.

Eduskunta hyväksyi veron voimaantulevaksi vuoden 1958 alusta alkaen, mutta edellytyksenä oli, ”että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”.

Toive ei kuitenkaan toteutunut, vaan pykäliä muutettiin myöhemmin useaan otteeseen ja tilapäisverosta tuli pysyvä.

Kaikkiaan Suomen autoverolakeja on 1950-luvun jälkeen muutettu noin seitsemänkymmentä kertaa. Tuleva eduskunta päättää aikanaan sen, muuttuuko autoilun verotus taas kerran.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?