Suomen yllättävin peltipoliisi paljastui - räpsähdysprosentti aivan omaa luokkaansa

Valtakunnan tehokkain sakottaja ei sijaitsekaan pääkaupunkiseudulla.

27.2.2015 16:24

Suomen suhteellisesti tehokkain peltipoliisi pönöttää yllättävässä paikassa, kaukana pääkaupunkiseudun ruuhkista. Peltipoliisien kuningas löytyy Pohjois-Savosta valtatie 9:n varresta Lampientaipaleelta.

Tolpan valvontakamera oli päällä viime vuoden aikana 932 tuntia. Sen aikana kameran ohi ajoi 71 489 ajoneuvoa, joista kamera kuvasi peräti 8 318 – eli yli joka kymmenennen ajokin!

– Se on erittäin hankala tieosuus. Se on mutkainen, yllättävän vilkas ja ohituspaikkoja on vähän. Siellä on ollut jonkin verran onnettomuuksiakin, Itä-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisin sektorin päällikkö ylikomisario Petri Pahkin sanoo.

Tolppa sijaitsee risteysalueella, jossa nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa.

Tolppa sijaitsee risteysalueella, jossa nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Pahkin sanoo, että kameroita siirrellään paikasta toiseen. Nyt ennätyskamera on oletettavasti ollut yhdessä paikassa pitempään, jolloin kuvamääräkin on noussut.

– En usko, että savolaisilla olisi erityisen raskas kaasujalka. Liikenne on lähinnä etelästä tulijoita Jyväskylän suunnasta.

Suonenjoen peltipoliisi tallensi 11,6 prosenttia ohi kulkeneista ajoneuvoista. Toiseksi tehokkain oli valtatie 12:lla Hämeenkoskella sijaitseva tolppa, jolle tallentui 6,2 prosenttia ajoneuvoista.

Määrällinen kärki yhä Kehä III:lla

Suoritteiden kokonaismäärässä kärkisijoja viime vuoden tilastossa pitävät Kehä III:n kamera Espoon Lommilassa, Helsingin Mechelininkadun ja Hesperiankadun risteyksessä ja Kehä III:n tolppa Vantaan Petikossa. Lommilassa peltipoliisin valo räpsähti lähes 19 000 kertaa.

Poliisiylitarkastaja Risto Lammi korostaa, että poliisin ensisijaisena tarkoituksena ei ole sakottaa autoilijoita. Tärkeintä on liikenteen turvallisuus. Poliisin tavoite on puolittaa liikennekuolemat nykytasosta vuoteen 2020 mennessä.

– Poliisilla ei ole mitään tekemistä näiden seuraamuksista saatavien tulojen kanssa. Ne menevät valtion yleiselle tulotilille. Meidän valvontamme suunnataan tarkoituksenmukaisuus- ja vaikuttavuusperiaatteella, Lammi kertoo.

 Ennätyshyvä vuosi liikenteessä

Suomen poliisin automaattinen liikennevalvonta on tehostunut. Viime vuonna annettiin 338 553 ylinopeudesta johtuvaa huomautusta, rikesakkoa, rangaistusvaatimusta tai ehdollista rikesakkoa. Edellisvuoden määrä oli 326 584.

Viime vuosi oli liikenteessä ennätyksellisen hyvä. Kuolemat teillä vähenivät 258:sta 223:een. Se on matalin luku koskaan. Lammi kirjoittaa blogissaan, että 223 on silti korkea luku. Useimmiten onnettomuudet vieläpä johtuvat ihmisen tahallisuudesta tai tuottamuksesta.

– Ylinopeus, rattijuopumus, vaarallinen ohitus, itsetuhoisuus, ajoterveys; lista on pitkä.

Kehä III:n peltipoliisit ovat tuottaneet myös tulosta. Yhden vuoden vertailussa ylinopeutta ajaneiden osuus on muuttunut 55,2 prosentista 44,5 prosenttiin. Myös loukkaantumisiin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet.

– Kun liikenne on rauhallista ja tasaista, törmäykset vähenevät. Loukkaantuneet ja kuolleet tulevat törmäyksistä. Kun nopeudet ovat lähempänä liikennemerkkien lukemia, seurauksetkin ovat pienempiä, Lammi perustelee.

Poliisilla on noin 900 tolppaa koko valtakunnassa. Niistä noin 40–50:ssä on kamera sisällä, eikä se aina ole päällä. Aikeissa on lisätä tolppien määrää.

LUE MYÖS:

Ilta-Sanomat kertoi torstaina peltipoliisien oudoimmista valokuvista. Katso täältä, mitkä otokset saivat Suomen poliisin hieromaan silmiään.

Keskiviikkona kerroimme, millainen on peltipoliisisakon tie valokuvasta kirjekuoreen. Katso täältä, miltä Audi-kuski näyttää, kun hän täräyttää Helsingin pahimpaan sakkorysään.

Poliisin mukaan tieosuus on hankala.

Poliisi ei usko, että savolaisilla olisi erityisen raskas kaasujalka.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?