Volkswagen Touareg päivittyi hillitysti: Suurin muutos varustelun ja hintalapun suhteessa - Autot - Ilta-Sanomat

Massiivisen pieni päivitys

Maskin vaakalamellit erottuvat nyt aiempaa selkeämmin. Näkeekö naapuri muutoksen, se onkin jo kokonaan toinen asia.

Julkaistu: 2.3.2015 8:48

Ison VW-maasturin varustelu koheni.

Tätä kolmen vuoden malli-ikään ehtinyttä Volkswagenia on uudistettu sanalla sanoen varovasti.

Eipä sillä, ettäkö VW olisi merkkinä profiloitunut viime aikoina erityiseksi muotoilumullistajaksi, mutta harvoin keulauudistuksen todentaminen edellyttää esimerkiksi vanhan mallin ajamista viereen.

Vaan nytpä näin on. Operaation perusteella käy lopulta selväksi, että Touaregin tapauksessa uutta ovat vain aiemmasta aavistuksen terävämmäksi särmääntynyt nokkamaski sekä pienesti muodistetut ajo- ja takavalot.

Isoin muutos hintalapussa

Todellinen muutos piileekin tällä kertaa varustelun ja hintalapun suhteessa.

Perushintaiseen Touareg-pakettiin kuuluvat nimittäin jatkossa muun muassa Vienna-nahkaverhoilu, neljääntoista suuntaan sähköllä liikkuvat mukavuusistuimet muistilla, ajotilanteen mukaan säätyvät dynaamiset Bi-Xenon-ajovalot led-päiväajovaloilla sekä kaukovaloavustimella, pysäköintitutka edessä ja takana ynnä monitörmäysjarrutustoiminto, joka alkaa törmäyksen jälkeen jarruttaa automaattisesti.

Takana erot edelliseen ovat kovin vähissä.

Ajossa Touareg tuntuu tuttuun tapaan ennen kaikkea ylellisen massiiviselta, varsinkin jos lisävarustelistalta on ruksittu luksusluokkaan vievä ilmajousitus säädettävine iskunvaimennuksineen.

Moottoriksi koeajoautoon osui malliston kuutoskoneista pienempi, eli 204-heppainen versio. Sen osalta uutta ovat edellisversiota pienemmät päästöt.

Vaihdot tapahtuvat Touaregissa pehmeästi ja rytmikkäästi.

Voimavaroiltaan mylly on tasan entinen. Ei siis tykki, mutta suomalaiseen menoon riittävä. Vääntöpaketin jatke, eli kahdeksanportainen automaatti on ohjelmoitu pehmeäksi.

Kokonaisuutena Touareg on yhä aika omanlaisensa paketti. Yhtäältä auto nauttii vaatimattomuutta korostavasta merkki-imagosta, mutta on silti hankintahinnaltaan ja ominaisuuksiltaan peruspulliaisten ulottumattomissa.

Parkkikamera on isossa ja melko pyöreäkorisessa autossa huomattavan hyödyllinen varuste.

Eipä siis juuri uutta auringon alla. Tai no ehkä massiivisen vähän.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?