Ministeriössä ajetaan nyt ”hulluja unelmia”: Yksityisautoilusta tulossa harvojen herkku?

Julkaistu:

Liikenne- ja viestintäministeriössä ajetaan nyt hanketta, jossa autoilu ja liikenne kokonaisuutena nähdään ostettavana palveluna.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko puhui Suomen historian ensimmäisessä Liikenne- ja viestintäfoorumissa viime keskiviikkona. Tilaisuudessa linjattiin liikenne- ja viestintäpolitiikan suuntia lähitulevaisuudessa. Tärkeimpinä trendeinä nousivat esille liikenteen digitalisoituminen ja ajatus siitä, että kaiken liikennepalvelun voisi ostaa pakettina.

LVM:stä halutaan täsmentää, ettei se halua millään tavoin rajoittaa yksityisten ihmisten autoilua.

Silti väkisinkin herää epäilys, että kehitys saattaisi tarkoittaa yksityisautoilun vähenemistä, mikäli paketteina ostettavat liikennepalvelut lisääntyisivät.

– Meidän on oltava rohkeita ja yhteistyökykyisiä uusien palvelumallien kehittämisessä, Risikko totesi puheenvuorossaan.

Hän toivoi alalle uutta toimintaa, joka yhdistäisi kaikki liikennepalvelumuodot, mutta kuinka se tapahtuisi, jäi epäselväksi. Sen sijaan valtion rooli uuden kehityssuunnan mahdollistajana nousi vahvasti esille, samoin sen harjoittaman sääntelyn tärkeys.

– Tarvitsemme hullujakin unelmia, kiteytti saman ministeriön opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru omassa puheenvuorossaan.

Jos kaikki liikennepalvelut hankittaisiin jatkossa pakettina, herää nopeasti kysymys kustannuksista ja saatavuudesta juuri haluttuun aikaan. Suomessa on alueita, joille on vaikeata saada edes hälytysajoneuvoja säällisessä ajassa.

Mikäli liikennepalvelut aletaan jatkossa tuottaa yhä enemmän paketoituina ja ammattimaisesti tuotettuina, alkaisivatko kaikki autoiluun liittyvät kulut välillisesti kallistua? Ammattilainenhan maksaa tavallisesti enemmän kuin amatööri. Ajatellaanpa esimerkiksi vakuutusta: ammattiautoilija tarvitsee kattavan vakuutusturvan asiakkaalleen, itselleen ja kalustolleen. Se ei irtoa ilmaiseksi.

Tai jos liikennepalvelupaketteja tuotetaan vaikkapa syrjäseutujen asukkaiden helpotukseksi, mikä sinällään on tervetullut ajatus, voidaanko niihin vedoten karsia samojen alueiden muita, yksityisautoilijoille tärkeitä palveluja?

Ajatellaanpa esimerkiksi uuden ympäristöluvan myöntämistä syrjäseudun liikenneasemalle. Sehän voitaisiin evätä, koska yksityisautoilun odotetaan vähenevän uusien palvelupakettien tullessa saataville ja palvelun tuottaja hoitaa kalustonsa tankkaukset ja huollot keskitetysti jossakin suuressa kaupungissa?

Jo nykyisin monet jättävät oman auton hankkimatta tai vaihtamatta uudempaan vanhan tullessa tiensä päähän, koska autoilu on käy kukkarolle yhä enemmän. Jos luvassa on lisää kuluja, tulisi yksityisautoilusta tulisi yhä harvemman saatavilla oleva liikkumisen muoto.

Ideat vähissä?

Foorumin puheenvuorojen antia vaivasi kautta linjan konkretian puute. Liikenne- ja viestintäministeriössä on selkeä tahtotila muuttaa liikenteeseen ja liikkumiseen asioita nykyaikaisemmiksi, mutta samalla ei voinut välttyä vaikutelmalta, että maalaillut uudet suuntaukset koskisivat lopulta kuitenkin pääosin vain heitä, jotka asuvat muutaman Suomen suurimman kaupungin ydinkeskustoissa.

Autoilu on Suomessa verrattain kallista. Omaa autoaan ajaessaan ei ajosuorituksesta tarvitse maksaa palkkiota kenellekään, eikä maksaa palvelusta valtiolle arvonlisäveroa.

Ettei vain tässäkin ideoinnissa olisi ketunhäntä kainalossa?

Harry Kuurio

(Juttua muokattu 10.2.2015. Lisätty muun muassa Liikenne ja –viestintäministeriön täsmennys siitä, ettei se halua missään nimessä rajoittaa yksityisautoilua.)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt