Autot

Koeajossa automaailman sammakko - näin teinipoika kommentoi keltaraitaisia vanteita

Julkaistu:

koeajo
Nissan Juken muotoilu on yhä rohkeaa. Nyt auto on saanut niin sanotun puolimatkan piristyksen.
Vaikka Juken korimalli ei enää ole uunituore tai ennennäkemätön, herättää kirkkaankeltainen sammakko harmaiden järkifarkkujen välissä selvästi huomiota. Liikennevaloissa vilkuillaan ja nuorisoautoilija tulee lopputankkauksen yhteydessä kysymään vanteista.

– Oletko väsännyt nuo keltaiset jutut itse vai ostitko jostain?

– Ei, en ole tehnyt enkä ostanut, tämä on lainassa.

Oikeaan asiaan kouluikäinen tuunaajapoika silti osui. Lisääntyneet värikoristelumahdollisuudet ovat yksi uudistuneen Nissan Juken uusista yksityiskohdista.

Käytännössä Juke-asiakas pääsee nyt halutessaan vaikuttamaan entistä useamman palikan väritykseen, aina istuinten tikkauksista lampunreunuksiin ja kojelaudan ilmansuuttimiin saakka.

Puskuritkin ovat Jukessa faceliftille tyypilliseen tapaan uudet, vaikka niiden keltaisuusastetta ei sentään voi erikseen valita. Ehkä ihan hyvä niin.

Tärkeintä mallikaaren puolivälin uudistuksessa eivät silti ole koristemuovit vaan tekniikka. Moottorivalikoimaan on nimittäin kasvojenkohotuksessa lisätty Juken osalta kokonaan uusi ja ennen kaikkea entistä tehokkaampi, taloudellisempi ja vähäpäästöisempi 1,2-litrainen turbomoottori.

Alkujaan Renault Meganesta peräisin oleva pikkuturbo on kaikkiaan varsin mainio ja taloudellinenkin paketti. Se ei tärise, värise tai ole millään tavoin vanhanaikainen. Vääntö löytyy aiempaa selvästi alemmilta kierroksilta ja kokonaisuudesta voi parhaimmillaan löytää jopa keltaisen sammakon erikoista näköä vastaavaa hauskuutta.

Moottorin ohella uusi Juke tarjoaa myös aiemmasta syventyneen tavaratilan. Litroja löytyy nyt 354 kappaletta aiemman 251:n sijaan. Parannuksen havaitsee myös arkikäytössä, vaikka takapenkit eivät taitukaam montun kera näppärimmäksi mahdolliseksi eli tasaiseksi lastaustilaksi.

Kokonaisuutena Juken niin sanottu puoliväliuudistus jää kuitenkin moottoria lukuun ottamatta lieväksi pettymykseksi. Käyttäjänäkökulmasta katsoen eniten huomiota olisi kaivannut auton kojelauta, joka on yhä kovin halvan tuntuinen. Sen uudelleenmuotoilu olisi ehkä helpottanut osaltaan myös Jukea yhä vaivaavaa sisätilojen ahtautta.

Ota kantaa

Kehtaisitko ajaa arkiajosi kirkkaankeltaisella Jukella?

Tyhmä kysymys, totta kai! 45% En 43% Pitäisi kai ensin kokeilla 12%
Ääniä yhteensä 4450

Nissan Juke 1,2 DIG-T 115 Tekna

Moottori R4, turbo, 1198 cm³, 85 kW (115 hv)/4500 r/min, 190 Nm/2000 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 10,8 s, huippunopeus 178 km/h

Kulutus 5,6 l/100 km 95E CO2-päästöt 129 g/km

Voimansiirto M6, etuveto Mitat p 4135, l 1765, k 1565 mm, akseliväli 2530 mm, omamassa 1236 kg, tavaratila 354-1189 l, tankki 46 l

Hinta 24351 euroa

KIITÄMMME

Uutta moottoria

Muotoilun rohkeutta

MOITIMME

Sisätilojen ahtautta

Epämukavan kovaa alustaa arkikäytössä

Turhan halvan oloista sisustaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Tuoreimmat