Autot

Lexus tuo markkinoille muskelimallin – mutta riittääkö se?

Julkaistu:

Uutuus
Toyotan luksusauto-osastolla lienee paiskittu ylitöitä, sillä Detroitin kansainvälisen autonäyttelyn ohjelmaan kuuluu uutuusesittelyitä. Yksi näistä on M5:sen ja AMG-Mersujen apajille hamuava GS F.
Lexuksen GS on merkin porrasperäautojen keskikastin kulkija. Se kilpailee samoista asiakkaista kuin vaikkapa BMW:n 500-sarja tai Mercedeksen E-kokoluokan autot, ja on tarjolla sekä tavanomaisella että hybridi-voimanlähteellä.

Toisin kuin kilpailijoitaan, Lexus GS:ää ei kuitenkaan saa diesel-versiona. Pääkonttorilla on katsottu työkonemaisen ja äänekkään dieselin sopivan sen verran huonosti auton imagoon, että tehdas on keskittynyt väkevästi kehittämään hybridivaihtoehtoa niille, jotka halajavat pienempää kulutusta.

Säästömallit sikseen – Lexus on viime vuosina satsannut hybridiautojen ohella myös urheilulliseen ajoon viritettyjen malliensa kehitystyöhön. Tuo sarjan tunnetaan lisänimellä F. Se laajenee nyt GS-sarjan tulokkaalla.

Mallivuodeksi 2016 esiteltävä Lexus GS F tulee niin ikään monesta kilpailijastaan poiketen myyntiin vapaasti hengittävällä moottorilla. Sitä vauhdittaa viisilitrainen V8-moottori, joka tuottaa sinänsä varsin väkevät 467 hevosvoimaa ja 527 Nm:n väännön.

Keskikokoluokan porrasperän lennättämiseen ne varmasti riittävät hyvin, mutta valitettavasti saksalaiset kilpailijat vetävät selvästi pidemmän korren, sillä BMW M5:ssä on reilut 560 hevosvoimaa ja Mercedeksessäkin 525 hevosta.

Tärkeillä jenkkimarkkinoilla saatavana oleva Cadillac CTS-V ohittaa kuitenkin sekä japanilaisen että vanhalta mantereelta ponnistavat kilpakumppaninsa, sillä siitä löytyy musertavat 640 hevosvoimaa saman kokoluokan autosta.

GS F: -mallia odotetaan siis myyntiin vuoden 2016-mallina. Suomen tuontiohjelmaan päätymisestä ei tätä kirjoitettaessa ole vielä tietoa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt