EcoBoostista EcoHirviöksi – mitä Fordilla on mielessä?

Julkaistu:

Moottori
Ahdetuista EcoBoost-nimisistä moottoreistaan tunnettu Ford on rekisteröinyt hiljattain tuotenimen EcoBeast – ekohirviö. Arvailut tarkoitusperästä käyvät hurjina.
Ford on lähtenyt päästöjen ja kulutuksen pienennyshuumassa mukaan samaan kelkkaan kuin moni muukin. Se on pienentänyt moottoreitaan radikaalisti, mutta korvannut puuttuvat kuutiosenttimetrit ahtamalla moottorit.

Tänä päivänä jopa suurikokoista Mondeota sekä tila-auto C-Maxia saa varustettuna yksilitraisella ja kolmesylinterisellä moottorilla, vaikka aivan kaikkien asiakkaiden mielestä 125 hevosvoimaa ei nykyisillä autojen omapainoilla ole aivan täysin riittävä määrä.

EcoBoost-nimeä on käytetty jo pitkään myös vanhalla mantereella, Fordin kotimaassa Yhdysvalloissa. Tuore, vastikään uusittu Mustang tulee tarjolle pitkästä aikaa myös nelisylinterisellä moottorilla, kun Dearbornin tehdas varustaa villihevosen 2,3-litraisella EcoBoostilla. Se tuottaa tosin kohtuulliset 314 hevosvoimaa.

Nyt Fordin takkeihin pukeutuneita herroja on nähty kuitenkin patenttitoimistossa jättämässä hakemukset EcoBeast –nimelle. Spekulointi syistä käy kuumana. Yhtenä vaihtoehtona pidetään, että Ford esittelisi pian rajuksi viritetystä F150 Raptorista ahdetun version. Tähän asti Raptor on ollut saatavana 5,4- ja 6,2-litraisilla, vapaastihengittävillä moottoreilla.


Toisaalta autotehtailla on silloin tällöin tapana rekisteröidä erilaisia nimiä itselleen myös siksi, etteivät toiset autonvalmistajat pääsisi käyttämään tilaisuutta hyväkseen, rekisteröimään lähellä olevia nimiä itselleen ja näin hyötymään ”kuuluisammasta” nimestä. Toisaalta Ford on myynyt EcoBoost-nimisiä moottoreita jo niin pitkään, että tällä perusteella liike olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten.

Kolmas vaihtoehto on, että Ford on liikkeellä pelkästään hämäyksen vuoksi. Uuden nimen rekisteröinti, varsinkin jos se viittaa johonkin erityisen haluttavaan automallin, voi tapahtua pelkästään kilpailijoiden hämäämiseksi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt