IS laski: Näin jatkossa verotetaan käytettyä autoa Saksasta - autovero laskee jopa 5000 euroa!

rac

Julkaistu:

autoverotus
Suomeen tuotavien käytettyjen autojen autoverotuskäytäntö muuttuu. IS laski kaksi esimerkkiä, paljonko Saksasta tai jostain muusta EU-maasta tuotavan auton autovero laskee. Säästöt ovat tuhansia euroja.
Tulli ilmoitti joulukuussa, että se valmistelee korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisun edellyttämät muutokset ja toimintaohjeet autoverotukseen.

Käytettyjen henkilöautojen verotuksessa käyttöönotettavat vertailuveroprosentit ja niiden perusteet tullaan julkaisemaan Tullin internet-sivuilla. Tulli tiedottaa toimenpiteistä tarkemmin viikolla kolme.

Autoverolakia muutettiin vuoden 2008 alusta siten, että henkilöautojen autoveroprosentin suuruus porrastettiin auton ominaishiilidioksidipäästöjen perusteella. KHO:n tuore päätös tarkoittaa sitä, että joidenkin käytettynä tuotavien autojen verotuksessa ei voida soveltaa voimassa olevan lain mukaista veroprosenttia.

Veroa määrättäessä on varmistettava, että Suomeen toisesta jäsenvaltiosta tuotavasta autosta ei peritä autoveroa enempää kuin Suomessa jo rekisteröidyissä autoissa on veroa jäljellä.

Tulli kertoo siis viikolla kolme, miten uusi autovero lasketaan. IS kuitenkin laski kaksi esimerkkilaskelmaa sillä perusajatuksella, että Suomeen tuotavasta autosta ei voida periä enempää autoveroa, kuin mitä Suomessa jo rekisteröidyissä autoissa on veroa jäljellä.

Suomessa autoverotus muuttui vuoden 2008 alusta päästöperusteiseksi. Näin ollen tullin valmistelema autoverotusmuutos koskee erityisesti vuonna 2007 tai sitä ennen EU:n alueella ensirekisteröityjä autoja, joita on tähän asti Suomessa verotettu EU:n lainsäädännön vastaisesti päästöjen mukaan.

Esimerkki 1: Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro

Tullin nettisivuilta löytyy taulukoita sovelletuista verotusarvoista. Vuonna 2007 Tulli arvioi, että vuoden 2005 vuosimallia oleva, 42000 kilometriä ajettu Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro -farmariauton verotusarvo oli 52100 euroa ja näin ollen autosta tuli maksaa autoveroa 14204,78 euroa eli noin 27 prosenttia.

Netistä löytyy myynti-ilmoituksia vastaavista kolmen litran turbodieselillä varustetuista, nelivetoisista Audi A6 -farmareista. Esimerkiksi noin 200000 kilometriä ajetulla kyseisellä automallilla on myyntihinta nyt noin 18000 euroa.

Vielä viime vuoden puolella joulukuussa autovero Suomessa 18000 euroa maksavasta, mutta toisesta EU-maasta tuodusta vastaavasta Audista olisi laskettu seuraavasti. Koska kyseisen automallin hiilidioksidipäästöt ovat 229 grammaa kilometriltä, autosta tulisi maksaa 39,7 prosenttia veroa auton arvosta. Näin ollen veroa olisi pitänyt maksaa reilut 7000 euroa.

Nyt ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen verotuskäytäntö muuttuu. Autoveroa ei voida periä enempää kuin vastaavassa Suomessa jo olevassa autossa on autoveroa jäljellä. Jos esimerkki-Audin hinta on nyt 18000 euroa ja autovero laskee samassa suhteessa kuin auton hinta, niin autoveroa pitäisi olla jäljellä noin 27 prosenttia eli vajaat 5000 euroa.

Eli autoveroa peritään esimerkki-Audista jatkossa yli 2000 euroa vähemmän kuin aikaisemmin.

Saksassa vastaava Audi maksaa noin 10000 euroa. Aikaisemmin Suomessa maksettava autovero oli sen verran suuri, että esimerkki-Audia ei olisi kannattanut tuoda Suomeen. Nyt sen tuonti tulee houkuttelemaan monia suomalaisia autoilijoita.

Esimerkki 2: Mercedes-Benz ML 320 CDI 4Matic

Vuonna 2007 Tulli arvioi, että vuoden 2006 vuosimallia oleva, 21000 kilometriä ajettu Mercedes-Benz ML 320 CDI 4matic -kaupunkimaasturin verotusarvo oli 63071 euroa ja näin ollen autosta tuli maksaa autoveroa 17261 euroa eli noin 27 prosenttia.

Netissä löytyy myynti-ilmoituksia vastaavista kolmen litran turbodieselillä varustetuista, nelivetoisista Mercedes-Benz ML 320 -maastureista. Esimerkiksi noin 150000 kilometriä ajetulla kyseisellä automallilla on myyntihinta nyt noin 30000 euroa.

Vielä viime vuoden puolella joulukuussa autovero Suomessa 30000 euroa maksavasta, mutta toisesta EU-maasta tuodusta vastaavasta Mersusta olisi laskettu seuraavasti. Koska kyseisen automallin hiilidioksidipäästöt ovat 249 grammaa kilometriltä, autosta tulisi maksaa 42,3 prosenttia veroa auton arvosta. Näin ollen veroa olisi pitänyt maksaa lähes 13000 euroa.

Nyt autoveroa ei voida periä enempää kuin vastaavassa Suomessa jo olevassa autossa on autoveroa jäljellä. Jos esimerkki-Mersun hinta on nyt 30000 euroa ja autovero laskee samassa suhteessa kuin auton hinta, niin autoveroa pitäisi olla jäljellä noin 27 prosenttia eli reilut 8000 euroa.

Eli mersusta peritään autoveroa lähes 5000 euroa vähemmän kuin aikaisemmin.

Saksassa vastaava Mersu maksaa noin 16000 euroa. Aikaisemmin Suomessa maksettava autovero oli sen verran suuri, että esimerkki-Mersua ei olisi kannattanut tuoda Suomeen. Nyt sen tuonti tulee vielä esimerkki-Audia enemmän houkuttelemaan suomalaisia autoilijoita.

Ota kantaa

Aiotko tuoda Saksasta käytetyn auton, koska autoverotus muuttuu?

Kyllä 56% En 44%
Ääniä yhteensä 37205

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt