Edistykselliset kosketusnäytöt kohta historiaa – uutta tekniikkaa tulossa jo tilalle - Autot - Ilta-Sanomat

Edistykselliset kosketusnäytöt kohta historiaa – uutta tekniikkaa tulossa jo tilalle

Juuri kun autoileva maailma alkaa tottua kosketusnäyttöihin, on niiden aika väistyä tuoreemman tekniikan tieltä. Tätä tekniikkaa voi sitten käyttää myös hansikkaat kädessä!

Näin ohjataan Peugeot 308:n kosketusnäyttöä.

8.1.2015 6:41

Kosketusnäytöllä hallittavat viihdejärjestelmät ja kiinteät navigaattorit ovat arkipäivää autoissa. Niitä löytyy tänä päivänä myös pienimmistä ja halvimmista autoista – jos ei vakiovarusteena niin lisävarustelistalta.

Osa autonvalmistajista on siirtänyt jo kaiken muun paitsi itse fyysiseen ajamiseen liittyvän hallittavaksi kosketusnäytöltä.

Kosketusnäytöissä on kuitenkin omat ongelmansa. Niiden käyttö varsinkin Volgan mutkasta pohjoiseen suunnanneille kansoille on hankalaa, sillä paksuilla rukkasilla normaalikokoisetkin valintaruudut ovat ylivoimaisen pieniä käyttää. Vaikka autonvalmistajien käyttämät näytöt ovatkin painalluksella toimivia, ne eivät ole sormen sähkönjohtavuuteen perustuvia, kuten useiden älypuhelinten näytöt. Tämän lisäksi sormenjäljet näytöllä eivät ole erityisen hygieenisiä eikä näyttävän näköisiä.

Suurin ongelma kosketusnäytöissä on kuitenkin, että ne vaativat katseen siirtämistä itse näyttöön. Se on luonnollisesti liikenneturvallisuusriski, sillä kojetaulusta käsikopelolla ja lihasmuistilla löytyvien mekaanisten nappuloiden käyttö onnistuu yleensä ilman katseen siirtämistä tiestä.

Seuraava askel on jo tulossa

Volkswagenin näyttö tottelee elehtimistä.

Volkswagen-konserni on esitellyt jo ensimmäisen sukupolven kosketusnäytöt, jotka reagoivat ruudun edessä elehtimiseen – tarkemmin sanoen autoista löytyy jo nyt näyttöjä, joiden valikot ovat normaalisti piilossa, mutta ponnahtavat näkyviin kun käden vie näytön lähelle. Tällaista järjestelmää käytetään jo nyt useissa konsernin autoissa.

Seuraavassa vaiheessa näyttöjen kokoa kasvatetaan ja samalla myös niiden reagointia elehtimiseen kehitetään.

VW lanseerasi juuri käynnistyneessä Las Vegasin kansainvälisessä autonäyttelyssä Golf R Touch -konseptin, jossa uutta tekniikkaa esitellään. Käden heilautus pään korkeudella kohti tuulilasia avaa kattoluukun ja vastakkaiseen suuntaan tietysti sulkee sen.

VW kertoo myös muun muassa auton istuimen säätöjen onnistuvan pelkästään eleillä. Myös yksinkertaisempia ja useammin tarvittavia toimintoja kuten ilmastoinnin tai radion säätöä kesken ajon voi vastaisuudessa myös hoitaa pelkästään kädenliikkeillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?