”Keskeinen strateginen suunnitelma” on nyt lähes valmis - autoalueita vähennetään, isoja teitä muutetaan kaduiksi - Autot - Ilta-Sanomat

”Keskeinen strateginen suunnitelma” on nyt lähes valmis - autoalueita vähennetään, isoja teitä muutetaan kaduiksi

Helsingin tärkeimpiin kuuluvassa pitkän aikavälin suunnitelmassa eli uudessa yleiskaavassa moottoritiet muutettaisiin kaduiksi.

Bussilakko täytti pääkaupungin moottoriteitä viime syyskuussa.

6.1.2015 14:17

Helsinki on sitoutunut merkittävään ilmastopäästöjen vähentämiseen ja vuoteen 2020 mennessä kaupunki tavoittelee 30 prosentin vähennystä päästöissä. Vuoteen 2050 mennessä tavoitteena on hiilidioksidineutraali toimintaympäristö.

”Liikenteen päästöt ovat tällä hetkellä noin neljännes koko Helsingin ilmastopäästöistä. Kaupunkisuunnittelun vaikutusmahdollisuus juuri liikenteen päästöihin on suoraviivaisin”, todetaan Helsingin uuteen yleiskaavaan keskittyvässä virallisessa blogissa.

Helsingin kasvaminen uuden yleiskaavan mukaisella tavalla tulee kaupungin blogin mukaan ”merkittävästi lisäämään intensiivisen joukkoliikenteen vyöhykettä ja vähentämään autoriippuvaista aluetta”.

Joukkoliikennevyöhykkeitä kasvattavat erityisesti asemien ympäristöjen kaupunkirakenteen tiivistäminen ja moottoritiealueiden bulevardisointi. Uudessa tilanteessa selvästi nykyistä suurempi osa helsinkiläisistä asuisi tehokkaan joukkoliikenteen vaikutusalueessa.

”Toisaalta yleiskaava ei arvioinnin mukaan tuota merkittävästi lisää hiilijalanjäljen kannalta selvästi parasta vyöhykettä, keskustan jalankulkuvaltaista aluetta”, kaupungin blogi toteaa.

Tuloksena on tällöin se, että tulevaisuuden kaupunkilaisen keskimääräinen liikkumisesta aiheutunut hiilijalanjälki on jokseenkin samankokoinen kuin nykyisin, kun ei huomioida muita asiaan vaikuttavia tekijöitä, eli esimerkiksi liikenteen teknistä kehitystä.

”Huomattavaa on kuitenkin, että yleiskaavan mukainen kasvu näyttää vähentävän seudullisia liikenteen päästöjä merkittävästi vaihtoehtoisiin skenaarioihin verrattuna”.

Uusi yleiskaava on kaupungin keskeisin pitkän aikavälin strateginen suunnitelma, jossa merkittävä osa Helsingin kasvusta kohdistuisi laajentuvaan kantakaupunkiin. Tilaa uusille kantakaupunkimaisille kaupunginosille saataisiin pitkällä tähtäimellä moottoritiemäisten väylien varsilta muuttamalla ne ns. kaupunkibulevardeiksi eli käytännössä pitkälti kaduiksi Kehä I:n sisäpuolella. Käytännössä tämä tarkoittaisi muun muassa sisääntuloväylien nopeusrajoitusten laskemista.

NÄIN VOIT TUTUSTUA SUUNNITTELUN YKSITYISKOHTIIN:

Yleiskaavaluonnos ja muu valmisteluaineisto ovat nähtävillä 7.1.–27.2.2015 välisenä aikana Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston näyttelytila Laiturilla (Narinkka 2) Virka Infossa (Helsingin kaupungintalo, Pohjoisesplanadi 11–13), yleiskaavan verkkosivuilla sekä kaupunkisuunnitteluviraston nettisivuilla osoitteessa www.hel.fi/ksv kohdassa .

Mielipiteet luonnoksesta pyydetään toimittamaan viimeistään 27.2.2015 kirjallisina Helsingin kaupungin kirjaamoon: sähköpostilla osoitteeseen helsinki.kirjaamo@hel.fi tai postitse osoitteeseen Helsingin kaupungin kirjaamo (Pohjoisesplanadi 11–13), Kaupunkisuunnitteluvirasto, PL 10, 00099 Helsingin kaupunki.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?