Autot

Lexus NX 300h on kokonaan toiselta planeetalta

Julkaistu:

Koeajo
Lexus NX 300h -hybridi erottuu dieselautojen hallitsemalla markkinalla sekä voimanlähteensä että muotoilunsa puolesta.
Sähäkkää ulkonäköä ei Lexuksen uudelta NX 300h -hybridiltä puutu. Kulmikas, terävä muotoilu sekä iso keulaa hallitseva maski saavat päät kääntymään. Lexus NX on sikäli myös eri planeetalta luokassaan, että se on lähes ainoa keskikokoinen premium-luokan katumaasturi, jonka voimanlähteenä on hybridi. Dieselkoneiden hallitsemalla markkinalla vain Audilta löytyy hybridi. Muita kilpailijoita Q5:n lisäksi ovat Volvo XC60, BMW X3, Jeep Cherokee sekä Mercedes-Benz GLK. Myös pian Suomessakin nähtävä Land Rover Discovery Sport sekä Jaguarin tuleva katumaasturi liittyvät myöhemmin seuraan.


Lexus siis etenee hybridivoimalinjan avulla. Autossa on vapaasti hengittävä 2,5-litrainen bensiinimoottori sekä kaksi sähkömoottori-ryhmää, koeajetussa versiossa sekä takana että edessä. Edessä olevista sähkömoottoreista toinen on lataavassa roolissa ja toinen hoitaa auton liikuttamiseen liittyvät tehtävät sekä jarrutusenergian talteenoton. Takana oleva sähkömoottori regeneroi myös energiaa sekä hoitaa vetoa taka-akselille. NX:n saa myös etuvetoisena versiona yhdellä sähkömoottorilla varustettuna, mutta vain hinnat alkaen -malli Suomessa on sellainen. Kaikki muut versiot ovat nelivetoisia, kuten myös koeajettu F Sport -versio.

Kahden sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhteenlaskettu voimantuotto on NX:ssä 197 hevosvoimaa. Se ei tee Lexuksesta luokassaan mitään ripeää laitetta, nollasta sataan auto kiihtyy 9,2 sekuntiin. Ei huono, mutta kuten tiedämme, dieselmoottoreiden, joita luokasta löytyy jopa V6-muotoon asti, puhuvat järeällä väännöllään. Kiihdyttäminen Lexuksella onkin hieman tuskaista, auto liikkuu kyllä suht mukavasti, mutta bensiinimoottorin läpitunkeva melu tekee muuten sähkön voimin hiljaisesti lipuvalle autolle hallaa.


Sen lisäksi, että Lexus on ajossa pääsääntöisesti hiljainen, se on kiihdytyksissä ulvovaa bensiinimoottoria lukuun ottamatta varsin miellyttävä. Auton kulku on mukavaa, pienessä vauhdissa alustasta on aistittavissa lievää kovuutta, mutta kun vauhtiin pääsee, meno tasoittuu. Kaupungissa NX:llä ajaa pitkät pätkät pelkällä sähköllä ja siinähän tämä auto onkin parhaimmillaan. Hybridin hyvä puoli on myös se, että siinä haastaa samalla itsensä ajamaan mahdollisimman taloudellisesti. Ohjaustuntuma NX:ssä on hieman tahmean oloinen, mutta se menettelee ja mikä tärkeintä, ohjaus keskittää hyvin.

Sisällä NX:ssä on aistittavissa lievää laaduttomuutta, ottaen huomioon luokan, missä Lexus kilpailee. Kojelauta on sekava, nappularyhmiä on ripoteltu ympäriinsä. Kuljettajan ergonomia on hyvä, tosin ohjauspyörään toivoisi vielä hieman laajempia säätöjä. Keskikonsolin kosketuslevyllä käytetään infotainmentin käyttöliittymää, josta löytyy kaikki tarvittava.


Koeajettu F Sport -varustelu on toiseksi korkein ja siitä löytyy melkein se, mitä autolta yleensä tarvitsee vaatia. Ainoastaan kuolleenkulman varoitin, peruutusvahti sekä 360 astetta näyttävä pysäköintikamerajärjestelmä löytyvät vasta seuraavasta Premier-varustetasosta. Lisäksi Premier-varustelu on ainoa, johon saa Mark Levinsonin erinoimaisen 14 kaiutinta sisältävän äänentoistojärjestelmän.

Lexus NX 300h Hybrid A AWD F Sport

Moottori R4, 2494 cm³ ja kaksi sähkömoottori-yksikköä, 145 kW (197 hv), 210 Nm /4200–4400 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s, huippunopeus 180 km/h Kulutus 5,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 116 g/km Voimansiirto portaaton ECVT, neliveto Mitat p 4630, l 1845, k 1645 mm, akseliväli 2660 mm, omamassa 1785 kg, tavaratila 555–1600 l, tankki 56 l Hinta 69665 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt