Marskin Mersusta tehtiin huikea pienoismalli – katso yksityiskohtaiset kuvat!

Julkaistu:

Pienoismalli
Marsalkka Mannerheimin Mercedes-Benz 770 saatettiin pienoismalliksi upealla tavalla.
Suomen Puolustusvoiman ylipäällikkö, sotamarsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheim on nähty lukuisissa valokuvissa hienon avomallisen Mercedeksen kyydissä.

Marskin käyttämä auto oli tarkalleen ottaen Mercedes-Benz 770 Tourenwagen. Auto tunnettiin myös nimellä Großer-Mercedes eli iso Mercedes.

Marskin käyttämän auton korityyppi oli Offener Tourerwagen eli avoauto kokopitkällä kangaskatolla ja auto oli tehtaalta toimitettu panssaroidulla korilla.


Auto oli Adof Hitlerin ja saksalaisten huomionosoitus rinnallaan sodassa taistelevia suomalaisia kohtaan.

Hitlerin tarkistettua auton päämajassaan Sudenpesässä, se laivattiin Suomeen ja Porin satamaan. Auton virallinen luovutus Mannerheimille tapahtui 16. joulukuuta 1941 Mikkelissä.

Tätä nykyä auto on monien vaiheiden jälkeen kenraali William Lyonin autokokoelmassa USA:ssa hänen ostettua auton 1984. Auton entisöinti valmistui viime kesällä.


Mercedeksen maahantuoja Veho halusi juhlistaa 75-vuotista taivaltaan Suomessa mm. rakennuttamalla Suomen hienoimmasta Mercedeksestä pienoismallin. Mallin rakentajaksi valittiin kokenut pienoismallin rakentaja Eero Kumanto. Kumanto on intohimoinen pienoismallien rakentaja ja hän tekikin joitain aikoja sitten muun muassa Fingerpori-sarjakuvista tunnetun Heimo Vesan Stalin 1200 Kombi -ajoneuvosta yksityiskohtaisen pienoismallin.


Kumanto aloitti Mercedes-projektin vuonna 2013 ja valmista tuli joulukuussa 2014. Hänen mukaansa Mercedeksen saattaminen pienoismalliksi ei ollut mitä tahansa pienoismallien tekemistä, vaan ehdottomasti hänen rakentamistaan malleista se kaikkein haastavin.

– Kyseinen auto on tietysti yksilö ja kaikki alkuperäisetkin autot ovat olleet käsityötä. Haastellisinta oli saada Marskin auton kaikki spesiaalit yksityiskohdat toisestettua mahdollisimman aidosti, Kumanto kuvailee IS:lle.

Lähtökohdaksi Kumanto otti projektiin metallisen valmismallin, joka ei sinänsä tekijän itsensä mukaan täytä tarkan pienoismallin kriteereitä – mallin tarjoamiin muotoihin Kumanto joutui tekemään paljon korjauksia. Suurimman osan valmismallin osista Kumanto korvasi itsetehdyillä osilla.


Lisäksi riittävän hyviä vanhoja valokuvia Marskin autosta kaivettiin esiin, mutta esimerkiksi lopullisen värin määrittämisen eteen jouduttiin tekemään kovasti töitä. Valokuvissa Marskin auto näyttää mustalta, mutta todellisuudessa tehtaan arkistojen mukaan auton kori on ollut tummansininen ja lokasuojat mustat. Oikea väri löytyi lopulta kahta Suomessa olevaa tummansinistä 1930-luvun Mercedestä erilaisissa valaistusolosuhteissa vertailemalla, Kumanto kertoo Marsalkka Mannerheimin Mercedes 770 -kirjassa.


Pienoismallin toteuttamisessa Kumanto hyödynsi myös 3D-tulostusta istuimien osalta, koska käsityönä niiden tekeminen olisi vienyt kohtuuttoman paljon aikaa. Lopulliset istuimet ovat 3D-tulosteiden pohjalta tehdyt hartsikopiot.

Kaiken kaikkiaan sekä Kumanto että projektiin osallistunut asiantuntijoista koostunut työryhmä on tyytyväinen lopputulokseen. Koska kuvamateriaali autosta saattoi olla hyvinkin heikkoa, projektiryhmän yhteisissä keskusteluissa löytyivät oikeat tulkinnat eri yksityiskohdista.


– Kyllä tämä oli varsin tyhjentävä kokemus. Kaikkiaan käytin yli 300 tuntia työtä tämän eteen, kun laskee kaikki palaverit, tiedon haun sekä varsinaisen rakentamisen, Kumanto kertoo tyytyväisenä.

Marsalkka Mannerheimin Mercedeksestä tehty pienoismalli on nähtävillä Mannerheim-museossa. Kuvia Eero Kumannon tekemistä pienoismalleista löytyy myös Facebookista nimellä The Art of Scale Modeling by Eero Kumanto.

Ota kantaa

Onko pienoismalli Marskin Mersusta mielestäsi onnistunut?

Kyllä 91% Ei 9%
Ääniä yhteensä 9826

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt