Uusi ylinopeusmaksu suututti autoilijat - tämä on oikeasti maksun taustalla

Julkaistu:

Suurin osa rikosuhrimaksuista tulisi tieliikennerikoksista, hallitus arvioi esityksessään.
Hallitus esitti joulukuun alussa ns. rikosuhrimaksun käyttöönottoa. Rikosuhrimaksu tulisi maksettavaksi muun rangaistuksen ohella silloin, kun henkilö tuomitaan rikoksesta, josta voi saada vankeutta.

Autoilijat tyrmistyivät maksusta. Autoliiton puheenjohtajan Martti Merilinnan mukaan lakiesitys on vastoin oikeudentajua, ja lainvalmistajien logiikka ontuu.

– Ylinopeuksissa ei ole uhreja. Miksi ylinopeudesta sakotetut joutuisivat maksamaan rikosuhrimaksua, Merilinna ihmetteli Ilta-Sanomien haastattelussa.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Uutiset.

Taustalla EU:n direktiivi

Rikosuhrimaksun taustalla on vuonna 2012 Euroopan unionissa hyväksytty direktiivi rikoksen uhrin oikeuksia ja tukea ja suojelua koskevista vähimmäisvaatimuksista. Muun muassa Ruotsissa ja Tanskassa rikosuhrijärjestelmä on jo olemassa.

Hallituksen esityksen mukaan rikoksentekijälle tulisi maksettavaa joko 40 tai 80 euroa, rikoksen maksimirangaistuksesta riippuen. Jos rikoksesta voitaisiin tuomita enintään kuuden kuukauden vankeuteen, rikosuhrimaksu olisi 40 euroa. Yli 80 euron maksu määrättäisiin, jos rikoksesta voitaisiin tuomita yli kuuden kuukauden vankeuteen. Maksu ei koskisi alaikäisiä.

Myös yhteisösakkoihin tuomiotut oikeushenkilöt joutuisivat maksamaan rikosuhrimaksun. Koska yhteisösakot ovat usein tuhansia euroja, rikosuhrimaksu olisi 800 euroa, hallitus esittää.

Tavoitteena on saada järjestelmän kautta 4,5 miljoonaa euroa rikoksen uhrien tukipalveluihin. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että määrätyistä maksuista saataisiin 65 prosenttia, ja järjestelmän hallinnolliset kulut olisivat 300 000–500 000 euroa.

Hallitus arvioi suurimman osan maksuista tulevan nimenomaan tieliikennerikoksista. Kyseisten rikosten rajaaminen pois tekisi rikosuhrijärjestelmästä kannattamattoman. Vuonna 2012 liikenneturvallisuuden vaarantamisesta annettiin noin 79 000 rangaistusvaatimusta.

Hallituksen esityksen voi kokonaisuudessaan lukea täältä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt