Suomalaiset museoautojen väärinkäyttäjät herättävät huolta - ”rekisteri-ikää nostettava 40 vuoteen”

Julkaistu:

museoautot
Suomen ajoneuvohistoriallisen keskusliiton puheenjohtaja Timo Kaunonen on huolissaan verojen ja maksujen kiertämisestä käyttöautoikäisellä museokalustolla.
– Mielestäni 1980-luvun museoajoneuvot ovat niitä joita voi käyttää myös normaaleina käyttöajoneuvoina, joten sen ikäisten museoajoneuvojen väärinkäytön mahdolllisuus tulee jatkossa kasvamaan, Timo Kaunonen kirjoittaa tuoreimmassa Automobiili-lehdessä.

Nykyisten ja tulevien väärinkäytöksien kitkemiseksi Kaunonen ehdottaa nyt museoajoneuvoiän nostamista ”kolmeenkymmeneenviiteen, jopa neljäänkymmeneen vuoteen”.

Tällä hetkellä museoajoneuvon ikäraja on 30 vuotta.

Väärinkäyttöön houkuttelevat ennen kaikkea taloudelliset edut. Museoajoneuvoksi rekisteröidystä autosta ei tarvitse esimerkiksi maksaa vuotuista ajoneuvo- ja käyttövoimaveroa. Myös katsastusväli on normaalia harvempi, iästä riippuen 2–4 vuotta. Pakollinen liikennevakuutus on lisäksi museoajoneuvoille huomattavasti tavanomaista edullisempi, vain muutaman kymmenen euroa vuodessa.

Vakuutusehtojen mukaan museoajoneuvoa saa käyttää vain 30 päivänä vuodessa. Ajoista ei kuitenkaan tarvitse pitää esimerkiksi ajopäiväkirjaa eikä päiväsäännön noudattamista käytännössä juuri valvota, lukuun ottamatta katsastuksissa ylös merkittäviä kilometrilukemia.

Trafin mukaan Suomessa on tällä hetkellä noin 38000 museoajoneuvoksi määriteltyä ajoneuvoa.

Juttua korjattu: Muutettu sana lain sanaksi vakuutusehtojen

Ota kantaa

Oletko harkinnut museoajoneuvoksi rekisteröidyn auton väärinkäyttöä?

Olen 33% En ole 67%
Ääniä yhteensä 34680

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt