Autot

Kia Sorento uudistui - nyt on vastinetta rahalle!

Julkaistu:

Ensitesti
Uusi Kia Sorento kulkee merkin laadunparannusohjelman kärjessä.
Uusi kolmannen sukupolven Kia Sorento saapuu vielä ennen joulua Suomeen. Ilta-Sanomille tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus tutustua autoon tuoreeltaan merkin syntysijoilla Etelä-Koreassa, pienellä Jejun saarella.

Viimeisin Sorento on suunniteltu yhteistyössä yrityksen kolmen eri designstudion, Korean Namyangin, Saksan Frankfurtin sekä USA:n Irvinen, Kalifornian, kesken. Ulkoiseen ja sisäiseen ilmeeseen vaikuttaneita piirteitä on tullut monelta eri suunnalta. Huomionarvoista on, että Kia on asettanut tavoitteekseen laadullisen tason selkeän kohottamisen - laadusta, joka jo ennen oli sinällään tyydyttävä perusautojen hinta huomioon ottaen.

Keulasta uuden Sorenton tunnistaa etenkin uusista viirumaisemmista ajovaloista, näyttävämmistä sumuvaloista sekä suuremmasta, hunajakennomaisesta etumaskista. Vaikka kori on entistä sulavalinjaisempi, ei takatiloista silti ole tarvinnut tinkiä. Uusi Sorento on ulkoa selkeästi edeltäjäänsä nuorekkaamman ilmeen saanut, vaikka suuri katumaasturi ei luonnollisesti erityinen autokaunotar olekaan.


Sisätiloiltaan Sorento on laadullisesti ottanut aimo harppauksen eteenpäin, sillä monia auton tärkeitä materiaaleja on muokattu entistä laadukkaammiksi, hienostuneemmiksi ja kosketukselle pehmeämmiksi. Auto on ensimmäinen, joka on käynyt läpi Kian uuden tuotekehitys- ja laaduntarkkailuprosessin entistä tiukemman seulan. Kia pyrkii Sorentolla hiljalleen siirtymään jopa premiumin tuntumaan. Niinpä jo kuluneet kommentit kovista muovilaaduista tai heppoisesta rakenteesta voi uuden Sorenton suhteen unohtaa. Ne eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Tekniikan osalta uusi Sorento tarjoaa Eurooppaan tuttua, jo koeteltua tekniikkaa - mutta varustelutason paraneminen tekee autosta entistä houkuttelevamman, kun Kia marssittaa esiin yhä laajemman kirjon erilaisia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Koeajoa varten varattu 2,2-litrainen CRDi-diesel vie kookasta ja painavaa autoa väkevästi eteenpäin riuskan väännön ja 200 hevosvoiman turvin, ja 6-portainen momentinmuunninautomaatti tekee työnsä sivistyneesti. Moottoriääniä ei sisälle kuulu, ja myös rengasmelun suitsemisessa on onnistuttu.


Auton jousitus on mukavuuspainotteinen. Erityyppisiä ajomoodeja voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta. Sorento on vaivaton ajaa, ja luottamus auton kykyyn tarrautua tiehen syntyy melko nopeasti. AWD-nelivetotekniikka auttaa lähinnä huonoilla teillä tai talvikeleillä, sillä maavarasta on nipistetty kaksi senttiä pois.

Suomeen uutuus saapuu lähiviikkoina, sillä Suomi saa autoja ensimmäisenä maana Euroopassa.

Kia Sorento 2.2 CRDi AWD EX A/T 7P

Moottori R4, 2199 cm³, 147 kW (200 hv)/3800 r/min, 441 Nm/1750-2750 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 9,6 s, huippunopeus 203 km/h

Kulutus 6,7 l/100 km diesel

CO2-päästöt 177 g/km

Voimansiirto A6, neliveto

Mitat p 4780, l 1890, k 1685 mm, akseliväli 2780 mm, omamassa 1849 kg, tavaratila 142-564-1732 l, tankki 64 l

Hinta 51490 euroa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt