Autoliike ei ottanut Volkswagenista vastuuta - Kuluttajaneuvoja: Ei kelpaa oikeudessa - Autot - Ilta-Sanomat

Autoliike ei ottanut Volkswagenista vastuuta - Kuluttajaneuvoja: Ei kelpaa oikeudessa

Julkaistu: 4.12.2014 17:13, Päivitetty 4.12.2014 16:47

Tamperelaisen autoliikkeen ilmoitus autojen myyntiin keskittyvällä verkkosivustolla on noussut otsikoihin viime aikoina. Yritys kauppaa VW Golfia, jonka kunnosta se ei ota mitään vastuuta.

Volkswagen-konsernin ongelmat viimeisen kymmenen vuoden aikana ovat keskittyneet kirjainyhdistelmiin TSI ja DSG. Näistä ensimmäinen, ahdettua suorasuihkutusmoottoria tarkoittava yhdistelmä tarkoittaa usein myös sitä, että moottorin öljynkulutus saattaa olla laskettavissa litroissa tuhatta ajettua kilometriä kohden tai, että moottorin jakopään lasketun ja toteutuneen käyttöiän erotus saattaa konkretisoitua kesken ajon, kalliilla hinnalla.

DSG-vaihteisto puolestaan on VW-konsernin autoissa käytetty kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Se on perusteiltaan hienosti toimiva ja nopea laatikko, joka säästää polttoainetta, mutta on osoittautunut lukuisien tapauksien perusteella erittäin heikoksi kestävyydeltään, varsinkin seitsemänvaihteisena versiona.

Monet autoliikkeet ovat jo kieltäytyneet ottamasta paljon ajettuja, vaikka kohtalaisen tuoreitakin VW-konsernin autoja vaihdokkiriviinsä, jos autot on varustettu vikaherkäksi raportoidulla DSG-vaihteistolla.

Tamperelainen autoliike tarjosi tällä viikolla vuosimallin 2005 Volkswagen Golfia myyntiin, erittäin edullisella 4500 euron hintapyynnillä. VW:n sinänsä kestävällä 1,9-litraisella TDI-moottorilla liikkuva auto oli varustettu pahamaineisella DSG-vaihteistolla, ja tästä syystä auton hintapyynti olikin noin 2000 euroa vähemmän kuin muiden myynnissä olevien autojen.

Johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Itä-Uudenmaan maistraatista kertoo kuitenkin kuluttajasuojalain olevan pakottavaa lainsäädäntöä.

– Tällöin sopimuksilla ei voida rajoittaa kuluttajan lainmukaisia oikeuksia, Marttala sanoo.

– Toki, jos asiakas menee tällaisen sopimuksen allekirjoittamaan tietämättömyyttään, on mahdollista, ettei hän välttämättä lähde edes kyselemään kuluttajasuojan perään. Mutta, jos tilanne DSG-vaihteiston kanssa aktualisoituu, niin myyjäliikkeen vastuuta ei sillä voida mitenkään ohittaa, Marttala sanoo.

Tuhansien eurojen hintainen DSG-vaihteiston korjaus ei käytetyssä ja paljon ajetussa autossa kuitenkaan välttämättä kaadu pelkästään myyjäliikkeen niskoille virhetilanteessa.

– Paljon ajetun auton vaihdelaatikkoa uusittaessa katsotaan ostajan saavan siitä hyötyä, joten kustannuksia jaetaan kuluttajan ja liikkeen kesken. Aikaisemmin en ole tällaisten hyvien autojen kohdalla törmännyt tällaiseen, että auton kaikki mahdolliset viat yritettäisiin sulkea kuluttajasuojan ulkopuolelle. Kun myydään elinkaarensa loppupäässä olevia lähes romukuntoisia autoja, voidaan niissä joskus laillisestikin rajata täsmällisesti yksilöityjä vikoja suojan ulkopuolelle, mutta tämän kaltaisena yleislausekkeena se ei kelpaa oikeudessa, Marttala sanoo.

Käytettyjä autoja ostettaessa on kuitenkin huomattava, ettei auton normaalista kulumisesta aiheutuneet viat kuulu myyjäliikkeen virhevastuun piiriin.