Ensimmäinen Lexus esiteltiin 1989 - Autot - Ilta-Sanomat

Näistä innovaatioista 25 vuotta täyttävä luksusmerkki tunnetaan!

Julkaistu: 26.11.2014 17:08

Toyotan edustusautomerkki Euroopassa ja Yhdysvalloissa on nimeltään Lexus. Merkki täyttää tänä vuonna peräti 25 vuotta – vaikka vastahan se tuli markkinoille.

Lexus-brändi synnytettiin vuonna 1989, kun Toyotalla huomattiin kuluttajakyselyiden perusteella, ettei kansanautomerkkien ytimeen kuulunut nimi oikein olisi käynyt kaupaksi varakkaammille ostajille – ei edes, vaikka tuotteet olisivat olleet miten edustavia ja laadukkaita. Samoja automalleja myydään kuitenkin edelleen Japanissa Toyotan nimellä – siellä Lexusta ei tunneta.

Tuolloin lanseerattiin luksusautobrändi Lexus kilpailemaan BMW:n, Mercedes-Benzin ja jenkkimarkkinoilla esimerkiksi Cadillacin kanssa varakkaampien ostajien rahoista. Markkinoille rynnittiin isolla, klassisen näköisellä ja tietysti takavetoisella LS400-sedanilla, joka vertaantui jo tuolloin Mercedeksen S-sarjalaisiin tai BMW:n isoon 700-sarjaan.

Lexuksen imago on ollut jotenkin aina hiljaisen puurtajan. Se ei ole uuden rahan ja nuorten, sliipattujen urbaanien merkki kuten BMW eikä vanhemman ostajan Mercedes-Benz. Lexus on teknisesti kehittynyt, mutta ei oikein millään tapaa seksikäs automerkki. Silloin tällöin se on yrittänyt radikalisoida imagoaan esimerkiksi miljoonaluokan superauto LFA:lla tai tuomalla takavetoisesta IS:sta saksalaisten voimasedanien haastajaksi tarkoitetun IS-F-version.

Lexuksen meriitit ovat muualla. Se toi ensimmäisenä markkinoille kahteen suuntaan säädettävän ohjauspyörän, joka oli varustettu lisäksi turvatyynyllä – tämä tapahtui vuonna 1989, jolloin harvoista autoista löytyi säädettävää ohjauspyörää – tai turvatyynyä.

Lexus ottaa "ensimmäisenä"-pisteet myös kuuden CD-levyn vaihtajasta joka on löytynyt autonvalmistajan optiolistalta (1995), samoin matkustajan kaksivaiheisesta turvatyynystä (2005) sekä kahdeksanvaihteisesta automaattivaihteistosta (2006). Emoyhtiö Toyotan perässä Lexus on myös kulkenut hybriditekniikan saralla. Se esitteli maailman ensimmäisen edustusluokan takavetoisen hybridiauton, GS 450h:n vuonna 2007, ja niin ikään ensimmäisen V8-moottorisen täyshybridiauton vuonna 2010.

Merkiltä löytyy tänä päivänä myös melkoisen erikoisia varusteita. Tuoreimmasta LS 600h-luksusautosta löytyy infrapunakamerajärjestelmä, joka tarkkailee erikseen matkustajien kasvojen lämpötilaa ja säätää ilmastointia alueittain sen mukaan. Toisen sukupolven LS400 oli puolestaan varustettu istuinten erillisellä jousituksella – kallistuksenvakaimineen kaikkineen.

Suomessa Lexusin myynti on ylemmässä marginaaliluokassa. Se käy kaupaksi paremmin kuin Alfa Romeo tai Land Rover, mutta jää vielä esimerkiksi Minille yhtä selvästi. Vuotuinen myyntimäärä on parisataa autoa, mikä tietysti on murto-osa niiden alkuperäisten saksalaiskilpailjoiden, Mercedeksen ja BMW:n noin 5000 auton myyntimääristä.

Lisää aiheesta