Fiatin uusi tuleminen - katumaasturilla nousuun?

Julkaistu:

ENSITESTI
Fiatin peruspilareita, ns. A- ja B-segmentin tuotteita muokataan uuteen uskoon. Näin siksi, että Fiatin viimeisin hitti, 500-malli, kaipaa kipeästi uutta tukea rinnalleen. Uuden tulemisen kärjessä kuvaan astuu Fiat 500X.
500X on pienehkö katumaasturi, joka pohjautuu Fiat-Chryslerin uudelle Small Wide 4x4 -pohjalevylle – samalle, jolle yhtymän hieman aiemmin esitelty Jeep Renegade on suunniteltu.

Paljon muutakin autoissa on samaa: perustekniikka, moottorit, vaihteistot sekä voimansiirto- ja vetolaitteistot.

Kilpailijoiden leireistä Fiat itse näkee 500X:n pahimmiksi kilpailijoiksi esimerkiksi Peugeotin 208:n, mutta myös pienehköt katumaasturit, esimerkiksi Nissan Juke, Opel Mokka, Kia Soul, Suzuki SX4, tai vaikkapa Mazdan tuleva CX-3.

500X nojautuu kolmeen pääelementtiin: historiaan, muotoiluun ja toiminnallisuuteen.


Kun nelivetoinen Jeep Renegade on tarvittaessa hyvin maastokelpoinen peli, harkitaan Suomen uudessa maahantuontiorganisaatio IS:n tietojen mukaan tarkkaan, tuleeko Fiat 500X:stä nelivetoversiota maahamme lainkaan. Fiatin versio olisi etuvetoisena siis kaupunkilaisempi.

Vetotavan rajoittaminen saattaakin olla Fiatilta järkevä veto. Toisaalta Jeepin juuret ovat niin syvällä nelivetoisissa autoissa, että sisarmalli hoitanee tuon tontin ansiokkaasti.

Koska 500X on italialainen auto, ei muotoilua tietenkään voi ohittaa olankohautuksella. Fiat 500X jäljittelee perinteisen 500:n pulleanpyöreitä, kypsempiä linjoja.


Designista vastanneen ylimmän tahon Roberto Gioliton mukaan tässä autossa on seksiä. Kauneus on katsojan silmässä, mutta 500X:llä ei teknillisesti ole juuri mitään yhteistä esikuvansa, perus-500:n kanssa. Sen luomasta ikonisesta menestyksestä halutaan kuitenkin pitää nimessä tiukasti kiinni.

Voimanlähteistä Suomeen saataneen ainakin 1,6-litrainen Multijet II-turbodiesel sekä 1,4-litrainen turboahdettu MultiAir II -bensiini 140-hevosvoimaisena versiona. Bensiinimoottorin pariksi voi valita kuusiportaisen manuaalin tai kuivalevyisen DDCT-kaksikytkinautomaatin.

Uuden, erinomaisesti toimivan yhdeksänportaisen automaatin voi saada 2,0-litraisen dieselin pariksi, mikäli isompi diesel Suomeen saadaan.
500X on selkeästi urheilullisesti jousitettu, ja ensitestin ylisuurella 18 tuuman pyöräkoolla auto on alustaltaan kaupunkioloissa paikoin jopa häiritsevän kova.

Tasaisella pinnalla 500X käyttäytyy lempeämmin, mutta tien epätasaisuudet tuntuvat silti matkustamossa. Sähköisesti tehostettu ohjaus toimii neutraalisti, mutta Sport-ajotilassa tuntumaa alkaa jo löytyä pieneen ilotteluunkin. 140 hevosvoiman moottori vie kevyehköä autoa ripeästi eteenpäin.

Perusasiat ovat kunnossa niin kuin pitääkin, ja tilaa matkustajille on tarjolla kohtalaisesti.

FIAT 500X saapuu Suomeen huhti-toukokuussa. Hinnoittelussa se sijoittuu hieman sisarmalli Renegaden alapuolelle, jonka edullisimman mallin lähtöhinta sijoittunee toistaiseksi epävirallisten arvioiden mukaan 25 000 euron alapuolelle.

Fiat 500X 1.4 MultiAir II 140hp 4x2

Moottori: R4, turboahdin, 1 368 cm³, 103 kW (140 hv)/5 000 r/min, 230 Nm/1 750 r/min
Suorituskyky: 0–100 km/h 9,8 s, huippunopeus 190 km/h Kulutus 6,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 139 g/km
Voimansiirto: M6, etuveto
Mitat: p 4248, l 1 976, k 1 600 mm, akseliväli 2 570 mm, omamassa 1 320 kg, tavaratila 350–1000 l, tankki 48l
Hinta: vahvistamatta
 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt