Ihmeauto KITT:in ominaisuudet ovat nyt 2010-luvulla arkipäivää - Autot - Ilta-Sanomat

Ritari Ässä oli reilusti aikaansa edellä – vasta nyt hyödynnetään samoja tekniikoita

Yksi 1980-luvulla lapsuuttaan viettäneiden suosikkisarjoista, kulttimaineeseen noussut Knight Rider eli Ritari Ässä oli monella tapaa aikaansa edellä. Brittiläinen BBC listasi ihmeauto KITT:n laitteet, jotka ovat totta vuonna 2014.

KITT - Ritari Ässän ihmeauto oli kaikkea sitä, mitä autot ovat nykyään ja enemmänkin.

21.11.2014 10:46

Pikkupojat vahtasivat Ritari Ässä -sarjaa sitä silmä kovana ja ihmettelivät mustan Pontiac Firebirdin, siis ihmeauto KITT:n, teknisiä hienouksia.

Vuonna 1982 Yhdysvalloissa startannut sarja oli sen aikaisten tv-viihteen kärkeä, vaikka sarjaa arvosteltiin tuon ajan Suomessa sen väkivaltaisuudesta.

Vuoden 2014 sarjoihin verrattuna 32 vuoden takainen Knight Rider on kuitenkin varsin hellyttävän kirkasotsaista viihdettä. Nyrkkitappelut on kuvattu verettömästi eikä aseita juuri paukutella.

Pääosaa esittäneen David Hasselhoffin parina esiintyneestä ihmeautosta löytyi mitä mielikuvituksellisimpia varusteita. Auto oli käytännössä tuhoutumaton – mitä ei vielä ole pystytty toteuttamaan – mutta moni muu tekniikka on jo käytössä.

Automaattijarrutus

KITT oli varustettu automaattisella törmäyksenestojärjestelmällä, joka esti autoa joutumassa kolariin. Auto skannasi ympäristöään koko ajan ja jarrutti sekä ohjasi tarpeen mukaan välttääkseen törmäykset. Tämä toiminto on käytössä esimerkiksi Ritari Ässän jaksossa numero 108.

Automaattinen hätäjarrutustoiminto alkaa olla arkipäivää myös halvemman luokan pienissä kaupunkiautoissa, ja se yleistyy taatusti lähivuosina vielä lisää.

Anamorfinen skanneri

KITT:n keulalta, ajovalojen välistä löytyi punainen edestakaisin vaeltanut skannerivalo, jolla auto teki havaintoja ympäristöstään, näki eteenpäin ja pystyi toimimaan sen perusteella.

Esimerkiksi Mercedes-Benzin S-sarjasta löytyy lähes samanlainen ominaisuus: se on varustettu infrapunakameroilla joiden kuva välitetään kuljettajalle. Tähän kuvaan Mercedeksen keinoäly lisää varoituksia jos se havaitsee jalankulkijoita, eläimiä tai muita vaaratekijöitä.

Aja kotiin -toiminto

KITT oli varustettu laitteistolla, joka etsi omistajansa tämän kultaiseen kaulaketjuun sijoitetun lähettimen avulla ja riensi apuun jos vanha käkkäräpää oli pulassa.

Googlen itsestään ajava auto hakeutuu omistajansa luokse puolestaan älypuhelimen ilmoittamien koordinaattien perusteella. Tosin se tuskin syöksyy paikalle seinien läpi kuten sarjassa usein oli tapana.

David Hasselhoff Ritari Ässänä, taustalla uskollinen Kitt-auto.

Elintoimintojen valvonta

Jos Michael Knight oli fyysisesti huonossa kunnossa – loukkaantunut, myrkytetty tai stressaantunessa tilassa, auto pystyi kertomaan sen ja tekemään analyysin tilanteesta.

Fordeihin saa vuonna 2014 varusteena ECG-istuimen, joka tarkkailee kuljettajan elintoimintoja, ja pystyy esimerkiksi pysäyttämään auton turvallisesti, jos tämä on saanut sairaskohtauksen. Kuljettajan väsymystilaa kameroin tarkkailevia autoja on puolestaan ollut markkinoilla pian 10 vuotta.

Häirintälaitteisto

KITT oli varustettu elektronisella häirintälaitteistolla, jolla se pystyi estämään useilla eri taajuuksilla ja tekniikoilla radiolähetyksiä, kontrolloimaan vaikkapa pankkiautomaattia tai pysäyttämään tai ohjailemaan muita autoja.

Aivan samaan ei vielä pystytä vuonna 2014, mutta jo nyt kuorma-autoyritykset valvovat kuljettajia ja näiden liikkumisia GPS-vastaanottimilla. Kuten arvata saattaa, GPS-signaalia pystyy häiritsemään maailmalla myynnissä olevilla ”jammereilla”.

Vetykäyttö

KITT oli huikean nopea auto – usein pelkästään leikkauspöydällä nopeutettuna – mutta se oli samalla äärimmäisen ympäristöystävällinen laite.

Voimaa tähän futuristiseen kulkupeliin kuitenkaan tuotettu millään tavanomaisella keinolla, vaan tuolloin vielä täysin utopistisella polttoaineella, vedyllä. Moottorin tosin mainittiin toimivan monella muullakin polttoaineella, myös bensiinillä.

Toyota on juuri esitellyt sarjavalmisteisen vetykäyttöisen auton, ja monet muut valmistajat ovat joko testausvaiheessa tai kehittelemässä samanlaisia ratkaisuja. KITT:n polttoaineenkulutukseksi mainittiin 3,62 litraa sadalla kilometrillä – siis reilut puoli litraa enemmän kuin suunnilleen yhtä nopealla Porsche 918 Spyderillä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?