Säästääkö auton jäähdyttimen maskiin asennettu viimasuoja rahaa?

Julkaistu:

Talvi
Talviautoileva Suomi on vuosikymmenet viritellyt pahveja ja erilaisia viimasuojia auton maskin eteen. Onko viimasuojasta oikeasti hyötyä tai haittaa? Kysyimme tätä VTT:n asiantuntijalta.
Lähes kaikki nykyautot kelpaavat talviajoon enemmän kuin hyvin: joko ne kuluttavat tarpeeksi polttoainetta, jotta hukkalämpöä riittää paukkupakkasillakin ajamiseen tai sitten ne on varustettu tarpeeksi tehokkailla – usein polttoainekäyttöisillä – lisälämmittimillä, jotka takaavat mukavan matkanteon hyytävissäkin keleissä.

Auton käynnistäminen ja ensimmäiset kilometrit vaikuttavat talviaikaan moneen muuhunkin asiaan – esimerkiksi polttoainetalouteen.

Vuosikymmenien ajan Suomessa on viritelty enemmän tai vähemmän tyylikkäillä pakkasratkaisuilla: banaanilaatikon kyljesta leikattu pahvi pakkausnarulla kiinni maskiin paransi takavuosikymmeninä auton lämpiävyyttä talvella.

Nykyautot, varsinkin modernit dieselit, kuluttavat polttoainetta niin vähän, että talviajo varsinkin maantiellä voi olla hyistä hommaa. Siksi markkinoille on tullut auton keulalle asennettavia maskinsuojia, jotka tukkivat suuren osan kylmän ilman pääsystä jäähdyttimelle.


Liikenteen energiankäyttöön perehtynyt asiakaspäällikkö Juhani Laurikko VTT:stä kertoo, että maskinsuojalla on merkitystä.

- On selvää että se nopeuttaa moottorin lämpenemistä, ja sitä kautta vähentää polttoaineen kulutusta. Meillä VTT:llä asiaa ei ole koskaan tosin tutkittu, Laurikko toteaa.

- Tänä päivänä autonmoottorin lämmönhallinnalla on iso merkitys taloudellisuudessa. Moottorin sisäisen nestekierron muokkaaminen on muodissa. Niiden jäähdytysnesteen kiertoa rajoitetaan esimerkiksi kylmäkäynnistyksessä, jotta moottori saadaan lämpenemään nopeammin.  Samoin käytössä on aktiivisia säätöpiirejä ja moottorin jakamista eri nestepiireihin. Viivan alla sitten näkyy että moottori lämpenee nopeammin, Laurikko sanoo.

Merkkikohtaisia suojia on myynnissä niin autoliikkeissä kuin tarvikemyyjilläkin, ja joissain automalleissa suoja kuuluu vakiovarustukseen. Maskinsuojus, varsinkin yksinkertainen muotoon leikattu muovinpala kiinnikkeineen maksaa noin 40 euroa.

- Meillä on kotona Citroën, jonka mukana tuli maskinsuoja ja ohjeistus käyttää sitä talvirengaskauden ajan. Siinä tosin suojan käytön suositus liittyi siihen, että maskista tuiskusi lunta sisään jäähdyttimen puhaltimeen, Laurikko sanoo.

 

Toinen maskisuojuksen etu.


Lumen pääsyn estäminen moottoritilaan onkin toinen maskisuojuksen etu. Myös kohtalaisen yleiset huohotinjärjestelmien jäätymiset saattavat vähentyä kun moottoritila on kokonaisuudessaan lämpimämpi.

Polttoaineenkulutukseen pienenemiseen maskinsuojuksella on siis vaikutusta, mutta kuinka paljon?

- Sitä on vaikea sanoa, koska se säästö maksaa itsensä takaisin. Voi olla, että aika monta vuotta pitää ajaa ennen kuin viimasuoja on hankkinut hintansa.

- Suomessa silti on tapana, että käynnistyksen jälkeen ajetaan paljon vain muutaman kilometrin matkoja, jolloin normaalisti talvella moottori ei ehdi välttämättä lämpenemään normaaliin lämpöön. Tässä maskinsuojus auttaa ja moottori lämpenee nopeammin, Laurikko sanoo.

Ota kantaa

Onko autossasi maskinsuoja talvella?

Kyllä on, muovinen 27% Kyllä on, pahvinen ja itse leikattu 37% Ei ole 35%
Ääniä yhteensä 23190

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt