Volkswagen kertoo että se hieroo parhaillaan julkaisuvalmiiksi peräti 10-vaihteista DSG-kaksoiskytkinvaihteistoa. Laatikon vääntömomentin kestoksi Volkswagen ilmoittaa hurjat 550 Nm.
Se tulee todennäköisesti tarpeeseen, sillä samaan hengenvetoon VW kertoo myös kehittävänsä nykyisestä kaksilitraisesta TDI-moottorista 270- hevosvoimaista versiota, jonka suurimmaksi vääntömomentiksi uumoillaan 500 Nm:iä. Uusi superdiesel löytyisi tulevaisuudessa todennäköisesti hiljattain esitellyn Passatin keulalta.
Tätä nykyä tehokkain Passat TDI on ”vain” 240-hevosvoimainen, mutta sen vääntömomentti on 500 Nm.
Uusi dieselmoottori yhdistettäisiin todennäköisesti uuden sukupolven start-stop –tekniikkaan, joka sammuttaisi moottorin mahdollisuuksien mukaan myös auton liikkuessa.
Järjestelmä voisi taajama-ajossa kytkeytyä päälle, kun auton nopeus alittaa 8 km/h. Järjestelmä toimii myös suurilla nopeuksilla ajettaessa, jos kuljettaja nostaa jalan kaasulta.
Uutta vaihteistoa sekä hirviödieseliä uumoillaan saapuvaksi parin vuoden päästä.