Nokian Renkaat: Kansa kutsuu tätä kitkarenkaaksi - "Nimitys hiukan harhaanjohtava"

Julkaistu:

talvirenkaat
1970-luvulla voimaan tulleen nastarengasmääräyksen myötä nastallisten talvirenkaiden nastojen määrää, painoa ja materiaalia ryhdyttiin rajoittamaan. Samaan aikaan alettiin myös kehittää nastattomia talvirenkaita, kansankielellä kitkarenkaita.
- Kitkarenkaan nimitys on hiukan harhaanjohtava, sillä kaikissa renkaissahan on kitkaa. Nastattomassa talvirenkaassa on kuitenkin enemmän lamelleja eli pitkittäis- ja poikittaisuria kuin nastallisessa renkaassa ja sen kumiseos on erilainen, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri selventää kansankielistä nimitystä ja erilaisten talvirengastyyppien eroja.

Nastoilla on rengasmaailmassa pitkä historia, sillä jo 1950-luvulta lähtien renkaan pintaan yritettiin kiinnittää liukuesteitä, jotka jarruttaisivat menoa jäisellä kelillä enemmän kuin pelkät urat.

Ensimmäinen kovametallikärjellä varustettu nasta liukuesteenä näki virallisesti päivänvalon 60-luvun alussa.

- Tiestö oli tuolloin vielä hiekkapintaista eikä nastoja säädelty lailla. Meno olikin villiä. Nastojen pituudelle tai määrälle ei ollut rajoitteita ja niitä naputeltiin käsipelillä renkaisiin kumipajojen nurkissa, vaikka valmiiksi nastoitettujakin renkaita oli jo myynnissä, Morri kertoo menneistä vuosikymmenistä.

Ensimmäiset nastat olivat raskaita, mutta kestäviä teräsnastoja. Viime talvena esiteltiin maailman ensimmäinen nastakitkarengas, josta kuljettaja saa napin painalluksella nastat pompahtamaan esiin. Kun nastoja ei tarvita, ne vedetään takaisin renkaaseen. Rengas ei ole vielä myynnissä, mutta se antaa viitteitä siitä, mihin suuntaan talvirengasteknologia on kulkemassa.

Talvirenkaita käytetään tänä päivänä jokaisessa maailman kolkassa, missä talvi on tuttu ilmiö – maailman teillä liikkuu nykyään yli 700 miljoonaa talvirengasta.

Ota kantaa

Oletko ajanut 1960-luvun talvirenkailla?

Olen 27% En ole 73%
Ääniä yhteensä 20300

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt