Autot

Tällä Mersulla pääsee pitkälle suurten kaasu- ja bensasäiliöiden ansiosta

Julkaistu:

Koeajo
Monet suomalaisautoilijat arastelevat edelleen kaksikäyttöisiä kaasuautoja, vaikka niiden hintalisä tavallisiin bensiiniversioihin ovat pudonneet maltillisiksi.
Kaasuauton arastelu on kuitenkin turhaa, ja kun toiset vielä miettivät, korjaavat toiset edut talteen. Ensimmäiset, jo vuosia sitten maakaasuun siirtyneet suomalaisautoilijat voivat laskea säästäneensä polttoainekuluissa pian jo pienen henkilöauton hinnan.

Jättäisitkö itse tarjouskahvin kaupan hyllylle vain siksi, että sitä ei ehkä joskus enää saakaan yhtä edullisesti?

Asemilla on kysyntää

Haasteita kaasuautoilulla on edelleen: jakeluverkosto on kasvanut verkkaisesti, ja kaksikäyttöisiä maakaasuautoja tullut harvakseltaan saataville, kuten nyt koeajamamme uusi Mercedes-Benzin E 200 NGD. Nykyinen neljännen sukupolven E-Mercedes päivitettiin viime vuodelle, ja on siten jo monella tapaa tuttu auto, jos ei muuten, niin usein ainakin taksikokemuksena.

Ajettavuus on tuttua Mercedestä, selkeästi mukavuutta painottavaa mutta silti tarpeeksi kyvykästä. Vaikuttaa siltä, että hieman herraskainen auto kannustaa kuljettajaakin käyttäytymään arvolle sopivasti, siis tyynen rauhallisesti. Tämä sopii luonnollisesti myös kaasuversion säästöteemaan paremmin kuin hyvin.

Vaikka kaasuversiosta otetaan polttoainesäästön nimissä hieman vähemmän irti huipputehoa ja -vääntöä vastaavaan perusbensiiniversioon verrattuna, on auton huippunopeus kuitenkin 220 km/h ja kiihtyvyys 0-00 km/h 10,4 sekuntia. Ei tällä E-Mercedeksellä jalkoihinkaan jää.

Matka jatkuu

Toimintamatkasta huolestuneille kerrottakoon, että autossa on myös 80 litran bensiinisäiliö 19,5 kilon kaasusäiliöiden lisäksi. Perinteinen 7-portainen 7G-Tronic-automaattivaihteisto on tässä autossa vakiovaruste ja vaihtaa hienostuneesti. Myös madalletun Direct Control -urheilualustan saa ilman lisäkustannuksia. Molemmat tekevät ajamisesta nautinnollisempaa.

Kaasulla ajamisen edullisuus tulee monelle yhä yllätyksenä eikä "kaasuilun" kallistuminen ole edes näköpiirissä. Polttoainekuluista katoaa kaasulla ajaen noin 45 prosenttia, ja siten kaasu onkin Suomessa edelleen sähkö pois lukien edullisin liikenteen polttoaine.
Tavalliseen bensiiniversioon verrattuna kaasulla ajaen voi säästää tavallisin ajomäärin jopa toista tuhatta euroa vuosittain. Lisäksi kaasun hintakehitys on pysynyt hyvin maltillisena jo 2000-luvun alkuvuosista saakka.



Varsinainen palkinto tulee vasta tankatessa, sillä koeajon kulutukseksi muodostui 5,5 kiloa kaasua sadalla kilometrillä. Se tarkoittaa hieman vajaan kahdeksan euron kustannuserää. Bensiinillä ajaen vastaavat luvut olivat 7,5 litraa ja 12,5 euroa. Jokaisella satasella säästyy siis kaasulla ajaessa noin viisi euroa. Osansa säästöstä tosin ottaa myös Suomen Valtio käyttövoimaveron muodossa. Se on 3,1 senttiä päivälle jokaisesta ajoneuvon kokonaismassan alkavasta sadasta kilosta.

Selvästi dieseliä edullisempi

Käytännössä henkilöauton käyttövoimaveron suuruus on noin 200-250 euroa vuodessa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että dieselautoissa vastaava vero on lähes kaksinkertainen. Lisäksi maakaasu on tietenkin edullisempaa kuin diesel.

On harmi, että säästäminen tulee tällä autolla niin kalliiksi. NGD-kaasuversion lähtöhinta on Suomessa 58972 euroa, tosin tällöin kyseessä on jo ainoana vaihtoehtona oleva Premium Business -versio. Lisähintaa vastaavaan bensiiniversioon kertyy noin 1800 euroa, eli hyvin maltillisesti.

Kaasuauton bensiiniautoa pienempien hiilidioksidipäästöjen ansiosta myös autovero ja ajoneuvoveron perusosa ovat kaasuautolla bensiiniautoa edullisemmat.

Ota kantaa

Oletko harkinnut koskaan kaasuauton ostamista?

Olen 44% En ole 45% Aloin harkita tämän jutun luettuani 11%
Ääniä yhteensä 4002

Mercedes Benz E 200 NGD A Premium Business

Moottori R4, turbo, 1991 cm³, 115 kW (156 hv)/5000 r/min, 270 Nm/1250 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 10,4 s, huippunopeus 220 km/h
Kulutus 4,3 kg/100 km maa- tai biokaasu
CO2-päästöt 116 g/km
Voimansiirto A7, takaveto
Mitat p 4879, l 1854, k 1475 mm, akseliväli 2874 mm, omamassa 1795 kg, tavaratila 400 l, tankki 19,5 kg ja 80l
Hinta 71 952 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt