Autot

Nämä ovat oudoimmat lisävarusteet - Top 5 -lista

Julkaistu:

Lisävarusteet
Automaailma on täynnä toinen toistaan hienompia lisävarusteita  kaksialueilmastoinneista hieroviin penkkeihin. Mutta mitkä ovatkaan automaailman oudoimmat varusteet?
Autojen tietokoneistuminen ja sähkövarusteiden yleistyminen ovat tuoneet ihan tavallisen kuluttajankin autoihin jos jonkun näköistä lisävarustetta.

Tänä päivänä on lähes mahdotonta ostaa halpaakaan uutta autoa, joka ei olisi varustettu ilmastoinnilla ja ajonvakautusjärjestelmällä – näistä ensimmäinen kun on ”lähes pakollinen” käytettyjen autojen markkinoilla ja jälkimmäinen puolestaan on ollut pakollinen uusissa automalleissa vuodesta 2011 alkaen.

Loistoautoissa erikoisvarusteita tietysti on pilvin pimein, mutta millaisia kummallisuuksia on saatavana – tai peräti vakiovarusteena – ihan tavallisissa autoissa?

1. BMW:n näädänkarkotin

Ylivoimaisesti erikoisin varuste on ainakin BMW:n lisävarustelistoilta löytyvä näädänkarkotin. Joissain maissa näätien suurimmaksi tai ainakin kalleimmaksi herkuksi on osoittautunut autojen johtosarjat. Jyrsijän narskuttamat johtoniput maksavat satoja tai tuhansia euroja. Niiden purkaminen ja vaihtaminen auton uumenista voi olla todella kallista.

BMW on ratkaissut ongelman näädänkarkottimella, jota on ollut saatavana ainakin vuoteen 2002 saakka. Saksassa muiden muassa Lidl myy edelleen karkotinta. Se on ikään kuin sähköpaimen, jonka johto kiertää auton konehuonetta ja rankaisee sinne eksyviä jyrsijöitä sähköiskulla. Järjestelmä on tietysti varmistettu niin, että konepellin avaaminen katkaisee siitä virran.

Jos vaikka automekaanikko sattuisi olemaan hieman näätämäinen.

2. Mitsubishin aluevaihteisto

Polttoaineen säästäminen oli kova sana jo 1970-luvulla, ja sitä se oli erityisesti pienissä autoissa. Mitsubishi ratkaisi ongelman vuonna 1978 esitellyssä pikkuauto Coltissa varustamalla sen – ei viidennellä vaihteella, vaan erillisellä aluevaihteistolla.

Coltissa oli normaalisti nelivaihteinen manuaalilaatikko, mutta ohjaamossa vaihdekepin vieressä oli erillinen toinen vaihdekeppi josta kuljettaja pystyi valitsemaan joko ”taloudellisemman” economy-asetuksen tai ”urheilullisemman” power-asennon väliltä. Teoriassa Mitsubishi Coltissa oli tuolloin 8 vaihdetta eteen ja kaksi taakse.

Vaikutus auton moottorin käyntinopeuteen oli pienempi kuin normaalin nelos- ja vitosvaihteen väli.

3. Nissanin kaksoisbensamittarit

Nissanin suuressa kuusisylinterisessä 300ZX-urheiluautossa oli 1980-lopulla kaksi polttoainemäärämittaria. Autossa oli kuitenkin vain yksi bensatankki, joten mihin kahta mittaria tarvittiin? Toinen mittari näytti miten tyhjä tankki todella oli.

Kun tavanomainen, suuri bensamittari näytti tyhjää, ilmestyi sen alla olevan toisen mittarin neula esiin, ja näytti vielä tarkemmin kuinka paljon polttoainetta tankin pohjalla enää hölskyi.

Aivan kuin sen toisen mittarin jo näyttämä ”tyhjä” ei riittäisi kuljettajalle?



4. Avo-Minin rättikattomittari

Oletko aina halunnut tietää miten paljon avoautosi rättikatto on ollut avoinna? No tietysti olet.

Miniltä löytyy ratkaisu. Nykyisen sukupolven Mini Cabrioletin kojetaulusta löytyy Openometer-niminen mittari, joka kertoo kuljettajalle, miten paljon hän on ajanut autolla rättikatto auki.

On tietysti selvää että mittari kertoo trippimittarin tavoin käynnissä olevan ajoreissun avoautoiluajan, mutta se kellottaa myös muistiin kokonaisajan uudesta saakka kun Minillä on ajettu sufletti takana ja tukka hulmuten.

5. Volvon tunkeilijavaroitin

Volvo on ollut turvallisuuden edelläkävijä jo vuosikymmenten ajan, ja sen autot ovat olleet sekä kolariturvallisuudeltaan että murtovarmuudeltaan lähinnä kassakaappeja.

Vuonna 2006 Volvolla oli ilmeisesti katsottu liikaa kauhuelokuvia, sillä vuosimalliin 2007 tuli S80-sarjaan tarjolle tunkeilijavaroitusjärjestelmä.

Se pystyi havaitsemaan autoon murtautuneen tunkeilijan, kaapparin tai muun elollisen sydämensykkeen ja lähetti siitä varoituksen auton avaimeen. Järjestelmä tosin vaati että kuljettaja muisti painaa kaukosäätimestä nappia jolla järjestelmän sai aktivoitua.

Takapenkillä vaanivien kirvesmurhaajien käyttö B-luokan kauhuelokuvissa väheni ilmeisesti radikaalisti, sillä juuri kukaan ostanut varustetta eikä ainakaan käyttänyt sitä. Systeemi oli myöhemmin tarjolla läpi koko Volvon malliston, mutta se katosi lisävarustelistoilla vähin äänin vuonna 2011.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt