Porsche Cayenne S E-Hybrid on malliston halvin - Autot - Ilta-Sanomat

Porsche uusii hybridimaasturinsa - luvassa lisää sähköä!

Julkaistu: 3.10.2014 10:10

Luksusautomerkki Porschen kohdalla kaikki huomio taitaa olla tällä hetkellä pienemmässä maasturimallissa, Macanissa. Silti valmistaja satsaa myös siihen alkuperäiseen möhköön, Cayenneen.

Porsche on vähitellen uudistanut hybridimallistonsa. Ensimmäisen sukupolven Panamera ja Cayenne Hybridit olivat vielä monella tapaa keskeneräisiä tuotteita: kulmikkaita käytökseltään ja kaukana siitä sulavuudesta mitä pidempään markkinoilla olleet merkit pystyivät valmistamaan.

Nyt Porsche on kuronut eron kiinni, ja esitteli Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä nykymallistonsa täydentävän Cayenne S E-Hybridin, joka on nyt muun malliston lailla ladattava pistokehybridi.

Perusmoottorina toimii 3-litrainen mekaanisesti ahdettu, bensiiniä syövä V6:nen, joka puhkuu 333 hevosvoiman tehot. Sen kylkeen on liitetty 95 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori, jolle virtaa syötetään 10,8 kWh:n akustosta.

Tämä tarkoittaa ilmoitettuja kulutus- ja teholukemia, joita muutama vuosi sittenyhteen ja samaan maasturiin yhdistettynä olisi pidetty lähinnä huumorina: yhdistelmäkulutus nykystandardein mitattuna on 3,4 litraa, mutta sataseen pari tonnia painava Cayenne kiihtyy 5,9 sekunnissa ja tarjoaa 243 km/h huippuvauhdin.

 Pikalaturilla akun saa täyteen reilussa tunnissa ja vartissa.

Pelkällä sähköllä Cayenne S E-Hybridillä pystyy ajamaan ajotavasta riippuen 18-36 kilometriä, ja tarvittaessa se hoituu vaikka 125 km/h nopeudella.

Latausaikoja on pystytty lyhentämään jo varsin kohtuullisiksi. Auton omalla, sisäisellä laturilla akuston lataaminen tyhjästä täydeksi onnistuu reilussa 2½  tunnissa tavallisella seinäsähköllä, lisävarusteena on saatavana pikalaturi jolla akun saa täyteen reilussa tunnissa ja vartissa.

Cayenne S E-Hybrid on malliston halvin laite, ja sellaisen saa omakseen Suomessa 98 675 eurolla.