Toyota paljasti Pariisin autonäyttelyssä kolmipyöräisen i-ROAD-mallin tuotantoversion - Autot - Ilta-Sanomat

Tätä uutta Toyotaa mahtuu neljä yhteen parkkiruutuun!

Kuvituskuva
Julkaistu: 2.10.2014 22:11

Toyotan i-ROAD koettaa yhdistää henkilöauton mukavuuden moottoripyörän hauskuuteen.

Uuden kaksipaikkaisen Toyota i-ROADin tuotantoversio nähdään Euroopan ensi-illassaan Pariisin autonäyttelyssä. Kolmipyöräinen kaupunkiauto edustaa uutta liikkumisen muotoa yhä edelleen urbaanisoituvassa kaupunkiympäristössä. Ulkomitoiltaan uutuus ei ole juurikaan skootteria tai moottoripyörää suurempi: i-ROAD on 2345 mm pitkä, 1455 mm korkea ja 870 mm leveä akselivälin ollessa 1695 mm.

Näppärien mittojensa ansiosta i-ROAD liikkuu ketterästi kapeillakin kujilla ja sen pysäköiminen on helppoa: yhteen pysäköintiruutuun mahtuu neljä i-ROADia. Kaksipyöräisiin verrattuna Toyota i-ROAD tarjoaa kuitenkin paitsi paremman suojan muuttuvia sääolosuhteita vastaan, myös suuremman käyttömukavuuden ja turvallisuuden.

Konseptista tuotantoversioon

Toyota i-ROADin tuotantoversioon on tehty pieniä muutoksia käyttäjäystävällisempään suuntaan verrattuna kaksi vuotta sitten esiteltyyn konseptiautoon. Lopullinen versio tarjoaa mm. paremman näkyvyyden taaksepäin pienen takaikkunan ansiosta. Lisäksi kori on nyt täysin umpinainen. Sivuoviin on sijoitettu käsikäyttöiset ikkunat, joista saa halutessaan raitista ilmaa sisään.

Toyota i-ROADin sisätiloista löytyvät normaalit kaasu- ja jarrupolkimet sekä perinteinen ohjauspyörä. Samalla kolmipyöräisessä ajoneuvossa voidaan hyödyntää autoilulle tyypillisiä mukavuuksia, kuten lämmitystä ja ilmastointia, äänentoistojärjestelmää ja bluetooth-yhteyttä matkapuhelimen yhdistämiseksi. i-ROADin on sähkökäyttöinen, joten sen käyttökustannukset ovat alhaiset, eivätkä ne tuota lainkaan haitallisia pakokaasupäästöjä.

Kallistelee vakaasti

Tuotantoversion voimanlähteenä toimii jo konseptissakin esitelty täysin sähköinen litium-ioniakku, josta kaksi eturenkaiden yhteyteen sijoitettua 1,9 kilowatin sähkömoottoria saavat tehonsa. Toyota i-ROAD tarjoaa ripeän kiihtyvyyden käyntiäänen ollessa erittäin hiljainen. Toimintamatka on 50 kilometriä, ja akun täyteen lataaminen onnistuu mistä tahansa tavallisesta sähköpistorasiasta kolmessa tunnissa.

Ajaminen kolmipyöräisellä i-ROADilla on Toyotan mukaan vakaata ajoneuvon erityisen kallistusjärjestelmän ansiosta. Ohjauspyörän välityksellä toimiva järjestelmä saa ajoneuvon niiaamaan moottoripyörämäisesti sisämutkan puolelle. Kallistuskulma riippuu paitsi ajonopeudesta, myös ohjauspyörän kääntökulmasta. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti myös suoraan ajettaessa, kun i-ROADilla ajetaan epätasaiselle alustalle, esimerkiksi mukulakivikadulle.

Onko tässä tulevaisuuden Toyota?

Onko tässä tulevaisuuden Toyota?