Autot

Nissanin malliston puuttuva palanen löytyi

Julkaistu:

Nissan
Nissan sai mallistoonsa uutta verta. Pulsar täyttää nyt pitkään Nissanin mallistossa auki olleen aukon.
 
Nissan on pitkään pyristellyt mallistonsa kanssa – japanilaisvalmistajalla ei ole ollut suosittuun alemman keskikokoisten autojen luokkaan eli C-segmenttiin varsinaista edustajaa vuosikausiin.

Sunnyn seuraaja Almera oli viimeinen ja sen valmistus loppui 2006.
Sen jälkeen Nissan on tuonut myyntiin Noten, Juken, Tiidan ja Qashqain eikä yksikään ole varsinainen C-segmenttiläinen.

Aasiasta tuodusta Tiidasta sellaista yritettiin mutta sen menestys Euroopassa on ollut vähän niin ja näin – Qashqai puolestaan nousi menestystuotteeksi, mutta crossoverina se ei ole puhdasverinen C-segmentin edustaja.



Kun puhutaan niin sanotusta keskikokoisten pystyperien luokasta, Golf-kokoluokasta, Nissanilla ei ole ollut tarjota siihen mitään. Nyt sellainen on tulossa, kun Nissan esitteli uuden Pulsar-mallinsa. Golf-kokoluokasta puhutaan yksinkertaisesti siksi, että se on selkeä markkinajohtaja luokassa.

Pulsar on tietysti tärkeä malli Nissanille. C-segmentin autoja myydään Euroopassa kaikkein eniten, eikä tilanne ole muuttumassa mihinkään tulevaisuudessa, päinvastoin. C-segmentti kasvaa koko ajan.

Pulsarin kilpailijoita ovat siis muun muassa Hyundai i30, Kia Ceed, sekä Toyota Auris ja Volkswagen Golf. Tässä vaiheessa tulee se kohta, jossa Nissanin edustaja olisi keskeyttämässä kärkkäästi – Volkswagen Golf ei ole Pulsarin kilpailija.

Nissanilla tämä asia ajatellaan siis hieman erikoisesti. Pulsar on siis kokonsa puolesta C-segmentin edustaja, mutta se kilpailee muun muassa edellä mainitun korealais-japanilais -kolmikon kanssa, mutta ei eurooppalaisten, kuten Golfin kanssa. Vaikkakin Pulsar on suoraan Euroopan markkinoille C-segmenttiin, eli Golf-kokoluokkaan suunnattu automalli.



Golf on Nissanin mukaan premiumia ja sen kilpailija Nissanin leirissä on Qashqai. Tämä vaikuttaa jopa hieman siltä, että Nissanilla esitellään uusi automalli hieman anteeksipyydellen – ei tästä nyt Golfin kilpailijaksi, automaailman valtiaan päihittäjäksi ole.

Ei Pulsarista ehkä sellaista menestystuotetta tulekaan kuin mitä Golf on, mutta tässä vaiheessa on pakko sanoa, että hei Nissanin väki, pää pois puskasta! Pulsar on varsin tasapainoinen tuote, joka nappaa varmasti siivua hieman myös Golfilta. Siinä on hyvät, väljät tilat, auto on suurelta osin miellyttävä ajaa, ilmeisen hiljainen karkeallakin asfaltilla eikä hintakaan taida olla ihan metsässä.

Vahvuuksia Pulsarista siis löytyy paljon. Se on harkiten muotoiltu, ei hirvittäviä tunnemyrskyjä tai mielitekoja herättävä, mutta miellyttävän tuntuinen ja helposti lähestyttävä auto.



Eikä tähän luokkaan tulla mellastamaan huonolla tuotteella, se on selvää. Pienoisen hajuttomuuden ja mauttomuuden ja lievän konservatiivisuuden vuoksi Pulsar sopii erinomaisesti esimerkiksi Suomeen. Eikä oikein jaksa uskoa, että Almeran pitkä poissaolo olisi Nissanin osalta jäädyttänyt tämän markkinan kokonaan, monet varmasti kokevat vielä pientä krapulaa, kun Almera ei saanut aiemmin suoranaista seuraajaa.



3 FAKTAA

1.
Alempi keskikokoluokka eli eurooppalaisen kokoluokituksen mukaan C-segmentti on Euroopan myydyin autoluokka.
2. Viime vuosina Volkswagen Golf on ollut luokan myydyin auto Euroopassa.
3. Golfin lisäksi luokkaan kuuluvat mm, Alfa Romeo Guilietta, Audi A3, Citroën C4, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon ja Toyota Auris.
 

Nissan Pulsar

DIG-T 115 MT

Moottori R4, turbo, 1 197 cm³, 85 kW (115 hv)/4 500 r/min, 190 Nm/2 000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 190 km/h
Kulutus 5,0 l/100 km 95E CO2-päästöt 117 g/km
Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 387, l 1 768, k 1 520 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 258–1 304 kg, tavaratila 385–1 385 l, tankki 44 l
Hinta alkaen 20 990 euroa

dCi 110 MT

Moottori R4, turbo, 1 461 cm³, 81 kW (110 hv)/4 000 r/min, 260 Nm/1 750–2 500 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 11,5 s, huippunopeus 190 km/h
Kulutus 3,6 l/100 km diesel CO2-päästöt 94 g/km
Voimansiirto A6, etuveto Mitat p 4 387, l 1 768, k 1 520 mm, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 307–13 52 kg, tavaratila 385–1 385 l, tankki 44 l 
Hinta alkaen 22  991 euroa 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt