Autot

Pikkujätti pärjää maastossa

Julkaistu:

Ensitesti
Jeep tekee uutta tuloaan vahvasti. Tuoreinta antia on Renegade.
Aidosti uusia autoja syntyy harvemmin kuin monet toivoisivat. Sen sijaan uusia sukupolviversioita ja erilaisia lämmiteltyjä muunnelmia vanhoista aiheista työnnetään markkinoille tasaiseen tahtiin.

Sen vuoksi onkin aina erityisen mielenkiintoista, kun automaailmaa syntyy jotain rehellisesti tuoretta. Nyt näyttäisi siltä, että Jeep on onnistunut siinä uudella Renegade-mallillaan.

Fiat-Chrysler -yhtymä, johon myös Jeep kuuluu, järjestelee asioitaan parhaillaan uudelleen. Jotta autokaupan kilpajuoksussa viime vuosina hieman jälkeen jäänyt jättiyhtiö saisi jatkossa paremmin jalansijaa, täytyy sen eri merkkien mallistoissa puhaltaa jatkossa raikkaammat tuulet.



Juuri tästä uusi Jeep Renegade on hyvä esimerkki. Se on muodikkaasti kompakti SUV, mutta toisin kuin suurin osa kilpailijoistaan, tarvittaessa myös hyvin maastokelpoinen ja ennen kaikkea aito Jeep. Renegade on kyvykäs ja aito maailmanauto, joka parhaimmillaan saa ajajansa nauttimaan ajamisesta.
Sillä pääsee vaikeissakin paikoissa.

Vaikka Jeepin juuret ovat USA:ssa, Renegade ei pullistele ulkomitoilla tai ylisuurilla voimanlähteillä. Uuden ajan trendit on selkeästi omaksuttu osaksi yhtymän uutta suuntaa. Siihen kuuluu, että Renegade jakaa pohjalevynsä Fiatin tulevan 500X:n kanssa. Se taas puolestaan tarkoittaa, että autolla on mittaa vain reilut 4,2 metriä. Auton muotoilu sen sijaan on jopa sarjakuvamaisen kulmikasta, joten tilankäyttö on väkisinkin melko tehokasta.



Ulkomuodosta voi olla monta mieltä, mutta joka tapauksessa uutuuden tunnistaa heti Jeepiksi. Etenkin auton keulailmeessä on jotakin hyväntuulista.

Renegade kokoonpannaan Italiassa yhtymän Melfin tehtaalla. Voimanlähteiksi on aidon maailmanauton tapaan saatavana useita erikokoisia moottoreita, ja myös vaihteistoja on valittavissa useita.

Suomen näkökulmasta mielenkiintoisimmat moottorit ovat 1,4-litrainen turboahdettu MultiAir2-bensiini 140- tai 170-hevosvoimaisina versioina sekä 1,6- ja 2,0-litraiset Multijet II-turbodieselit, joiden tehot ovat 120, 140 tai 170 hevosvoimaa. Pienempitehoisen bensiinin pariksi voi valita kuusiportaisen manuaalin tai kuivalevyisen DDCT-kaksikytkinautomaatin, 170-hevosvoimaisen yhteyteen saa myös tässä segmentissä mielenkiintoisen maailmanuutuuden, yhdeksänportaisen momentinmuunninautomaatin.



Dieseleiden yhteydessä logiikka on samankaltainen, mutta DDCT-automaattia ei ole saatavilla. Uuden yhdeksänportaisen automaatin voi saada 2,0-litraisen dieselin 140- ja 170-hevosvoimaisten versioiden pariksi.

Valitettavasti ensitestin yhteydessä ei vielä ollut varmasti tiedossa, mitkä versiot päätyvät Suomen markkinoille. Edellä mainitut moottori-vaihteistoyhdistelmät ovat kuitenkin erittäin vahvoja ehdokkaita. Renegaden voi valita joko kaksi- tai nelivetoisena versiona, mihin vaikuttaa myös valittu varustetaso neljästä vaihtoehdosta: Sport, Longitude, Limited sekä Trailhawk.



Tärkeämpää on silti, että autossa on mukavasti tilaa myös takana, eikä etenkään pääntila lopu varmasti kesken. Tavaratila on perusmuodossaan 351 litran kokoinen. Renegade on nykyaikaisin viihdejärjestelmin varustettu, ja lukuisat nykyturvavarusteet ovat tietenkin mukana kuvassa.

Renegade saapuu Suomeen ensi vuoden alkupuolella, eikä hintoja ole vielä tiedossa. Joillakin Euroopan markkina-alueilla lähtöhinnat on saatu puristettua juuri 20 000 euron alapuolelle, mikä antaa viitteitä myös Suomen autoverollisista hinnoista.

Jeep Renegade 4x4 2.0 Multijet II ATX9 Trailhawk

Moottori R4, turboahdin, 1956 cm³, 125 kW (170 hv)/3750 r/min, 350 Nm/1750 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 8,9 s, huippunopeus 196 km/h

Kulutus 5,8 l/100 km diesel

CO2-päästöt 155 g/km

Voimansiirto A9, neliveto

Mitat p 4236, l 1805, k 1697 mm, akseliväli 2570 mm, omamassa 1580 kg, tavaratila 351-1297 l, tankki 48l

Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt