Opelin piskuinen uutuus kosiskelee miehiä

Julkaistu:

Ensitesti
Opelin uusi piskuinen Adam Rocks -malli alkaa kosiskella enemmän myös miesostajia.
Opel Adam on yksi niitä autouutuuksia, joiden syntymisen taustalla vaikuttaa yksi tärkeimmistä maailmanlaajuisista megatrendeistä: yhä kiihtyvä kaupungistuminen.

Se koskettaa myös Suomea, vaikka pienten ns. A-segmentin autojen markkinat ovat maassamme perin marginaaliset. Ketteriä ja kooltaan käteviä kulkuvälineitä kysytään kuitenkin kaupunkiliikenteen tarpeisiin yhä kiihtyvällä tahdilla.

Opelilla on silti ollut eräs ongelma pienen ja trendikkään Adaminsa kanssa: yli kaksi kolmasosaa ostajista on ollut naisia.

Jotta ostajakunta muodostuisi tasapainoisemmin, ja tietenkin myös suuremmaksi, miehekkäämpää asennetta haetaan nyt erityisellä Adam Rocks -mallilla.


Adam Rocks erottuu perusmallista ennen kaikkea ulkonäkönsä puolesta. Adamin rokimpi painos sisältää aina viidessä sekunnissa avautuvan Swing Top -kangaskaton, tummat helmoja ja pyöränkaaria kehystävät muovilistat, pohjapanssarit auton alla sekä puolitoista senttiä korotetun maavaran.

Lisäksi auton alustaa on muokattu takajousituksen geometrian, heilahduksenvaimentimien ja jousten sekä ohjauksen osalta. Lähinnä siis pieniä, kosmeettisia muutoksia.

Näiden muutosten avulla Opel katsoo Adam Rocksin olevan kuitenkin ns. crossover, eli yhdistelmä pikkuautosta, maastoautosta ja avoautosta. Aivan näin naiivin yksinkertaista ei autojen suunnittelu kuitenkaan liene.

Käytännössä Adam Rocks on kätevällä kangaskatolla varustettu pikkuauto, jollaisia on toki ollut ennenkin. Maastoautoa siinä ei ole edes nimeksi.


Hieman nurinkurisesti Adam Rocks onkin parhaimmillaan sileällä asvaltilla. Uudelleen rukattu jousitus on pintakova, ja 18-tuumaiset pyörät vain korostavat matalin 225/35-sarjan renkain kovuutta. Ellei ajettava alusta ole aivan tasainen, muodostuu menosta melko röykkyistä, jopa täristävää.

Lisäksi auto haistelee tien uria tehokkaasti ja vetelee puolelta toiselle, eikä pidä tien poikittaisurista. Sisätilat riittävät kahdelle aikuiselle.

Adam Rocksin parasta antia on sen täysin uusi 1,0-litrainen, turboahdettu kolmisylinterinen moottori.

Tätä uutta Opelin Ecotec-voimanlähdettä ei ole ollut vielä missään muussa mallissa. Sen tehovaihtoehdot ovat 90 ja 115 hevosvoimaa, ja molempien versioiden huippuvääntö on 170 Nm.

Ensitestissä valittuna oli tehokkaampi moottori, joka yhdessä uuden kuusiportaisen manuaalivaihteiston kanssa oli miellyttävä tuttavuus.

Moottori vetää nöyrästi jo aivan alakierroksilta, esimerkiksi kolmannella vaihteella 20 km/h nopeudessa käyntinopeus on vain noin 1000 kierrosta minuutissa, mutta kaasun painaminen saa auton kiihtymään notkeasti ilman takertelua.



Suuremmissa nopeuksissa ja kaupunkien ulkopuolella moottorin teho riittää mainiosti liikuttamaan reilun tonnin painoista autoa. Voimalinjan osalta Opel on ehdottomasti oikealla tiellä. Lisäksi kolmisylinteristen moottoreiden tutut värinät ja pörinät loistavat poissaolollaan.

Yhdistetty kulutus asettuu 5,1 litraan sadalla kilometrillä, mikä on kohtalainen suoritus.

Opel Adam Rocks -mallit saapuvat Suomeen vuodenvaihteen tuntumassa, ja niiden monet yksilöintimahdollisuudet kuuluvat luonnollisesti asiaan.

Opel Adam Rocks 1.0 Ecotec Turbo 115 HP

Moottori R3, turbo, 999 cm³, 85 kW (115 hv)/5200 r/min, 170 Nm/1800-4500 r/min

Suorituskyky 0-100 km/t 9,9 s, huippunopeus 196 km/t

Kulutus 5,1 l/100 km 95E

CO2-päästöt 119 g/km

Voimansiirto M6, etuveto

Mitat p 3747, l 1807, k 1493 mm, akseliväli 2311 mm, omamassa 1156 kg, tavaratila 170-663 l, tankki 35l

Hinta alkaen noin 20 000 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt