Nissan Qashqai uudistui - on nyt entistä parempi! - Autot - Ilta-Sanomat

Suosikki-Nissan koeajossa - tältä tuntuu Suomen myyntikärkeen tähtäävä uusi diesel-Qashqai

Nissan Qashqain tekniikka, mutta myös ulkomuoto meni kokonaan uusiksi. Nyt sen linjat ovat entistä sulavammat.

Julkaistu: 14.3.2014 14:44

Nissan Qashqain ensimmäisen sukupolven menestystarina hakee vertaistaan.

Yleensä automallien myynti laskee huomattavasti niiden ikääntyessä, mutta Qashqai pysytteli kärjessä loppuun saakka. Malli oli esimerkiksi Suomessa vielä viimeisenä myyntivuotenaankin todellinen menestys, vaikka täysin uusi versio odotteli jo verhojen takana. Uutuuden asema markkinoilla on selvä - sillä Nissan hakee markkinoiden myydyimmän automallin paikkaa edelleenkin.

Kalleimmssa varustetasossa on vakiona lasikatto.

Osansa menestykseen oli luonnollisesti erittäin kilpailukykyisellä hinnoittelulla, mutta hattua sopii joka tapauksessa yhä nostaa.uusi Qashqai on lyhyesti sanottuna autona hyvä. Ei loistava, mutta kuten sanottua hyvä.

Ohjaamossa on selkeyttä ja avaruutta. Premium-tunnelmaa tuo muun muassa mittariston keskellä sijaitseva värillinen monitoiminäyttö.

Jos Qashqaista haetaan jotain negatiivista, niin ohjaustuntuma on hieman kevyt. Maantiellä auto menee suoraan ja vastapainoksi rattia on kevyt pyöritellä kaupungissa. Vaste on kuitenkin keinotekoisen nihkeä ja keskialueella ohjausta vaivaa selvä tuntuman puute.

Nissan Connect -järjestelmä löytyy kaikkine herkkuineen Tekna-tasosta.

Koeajamamme malli oli nelivetoinen diesel, joka muodostaa todennäköisesti myyntivolyymista vain noin 10-15 prosentin osan. Minkäänlaista ohjauksen vetelyä ei ollut kuitenkaan havaittavissa ja neliveto luonnollisesti on omiaan poistamaan mahdollisia sellaisia.

Tavaratilan pohjaa saa laskettua ja jaettua pohjapaloilla.

Koeajoversion keulalla hölskytti Renault-Nissanin 1,6-litrainen dieselmoottori, joka tarjoaa maksimissaan 320 newtonmetriä vääntöä. Tehoja yhdellä turbolla varustettu nelari antaa 130-hevosvoimaa. Se on myös ainoa moottorivaihtoehto silloin kun Qashqai vetää kaikilla neljällä pyörällä.Toistaiseksi nelivedon yhteyteen on hinnoiteltu vain 6-portainen manuaali, mutta Nissan on luvannut myös yhdistelmän jossain vaiheessa automaattiversiona. Nelivedon voi lukita 50:50-suhteelle kojelaudassa olevasta kytkimestä.

Nelivedon kytkin löytyy oven pielestä.

Moottorilla pärjää hienosti, vaikka luonteenomaista, kuten muillekin vastaaville moottoreille on, että yhdellä turbolla varustettuna se kyykkää helposti mikäli kuljettaja ei muista huolehtia tarpeeksi pienen vaihteen silmässäolosta.

Melutasoltaan Qashqai on kitkarenkailla hiljainen. Jousitus hoitaa epätasaisuuden suodatukset mallikkaasti pinnalla kuin pinnalla. Tilat ovat monelle riittävät, kuljettajan ergonomia on ainakin sähkösäätöisessä istuimessa hyvin kohdallaan. Takana on hyvin pääntilaa, valitettavasti takaistujien reisituen kustannuksella kuitenkin.

Iso pyöräkokokaan ei haittaa ajettavuutta.

Qashqain uuden, toisen sukupolven kohdalla myyntimenestystä ei ole vaikea ennustaa. Sen lisäksi, että Qashqai on muotoilullisesti mennyt hienosti eteenpäin ja uusi malli miellyttää silmää entistäkin enemmän, itse tuotekin on tasapainossa. Qashqain historian tietäen, uutuus myy varmasti kuin häkä.Tilat, ajettavuus, varustelu, tekniikka toimivat - Qashqaista jää käyttäjälleen hyvä fiilis.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?