Mini Cooper S menee kurveihin yhtä ahnaasti kuin mikroauto. - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa Mini Cooper S: Menee mutkiin ahnaasti kuin mikroauto!

Julkaistu: 17.8.2014 12:19

Mini uudisti Cooper-mallin. Mitä olisi Mini ilman Cooper S -versiota?

Mini ei olisi Mini, jos se ei näyttäisi Miniltä. BMW:n hankittua Minin brändin itselleen, se on hienosti vaalinut perinteikkään brittimerkin historiaa ja kaikkea mitä siihen liittyy. Minit valmistetaan edelleen siinä paikassa, mistä koko auton historia on lähtöisin, Oxfordista, Lontoon lähettyviltä Brittanniasta.

Takavalojen koko on kasvanut huomattavasti.

Kaikki autot ovat vuosien kuluessa kasvaneet, niin myös Mini. Enää se ei tietenkään ole niin pieni kuin ennen, vaikkakin sen perusversio,  kolmeovinen edustaa edelleen automaailman pienimpiä malleja.

Nyky-Minin toinen sukupolvi on nyt rakennettu ihan kokonaan uusiksi ja Mini oli myös valmistajan BMW:n ensimmäinen automalli, joka sai käyttöönsä tehtaan uuden etuvetoisten etupään tekniikan.Samaa etupäätä käytetään myöhemmin monissa BMW:n ja Minin tulevissa etuvetoisissa malleissa.

Konepellillä on komea skuuppi.

Uutta Minissä on myös sen automaattivaihde, edeltäjä 6-portainen on nyt päivitetty uuteen versioon. ZF:n upeasti toimivaa 8-portaista Mini ei ottanut käyttöön, koska se ei auton rakenteisiin mahtunut. Kuusilovinen automaatti on kuitenkin säädetty nyt siihen iskuun, että se toimii virheettömästi ajossa kuin ajossa.

S-kirjain kertoo lähes 200 hevosvoimasta.

Mini ei olisi myöskään Mini, jollei siitä olisi normiversion lisäksi Cooper S -mallia. Tietysti odotukset uutuuden kohdalla kohdistuvat vielä tehokkaaseen John Cooper Works -versioon, mutta sitä odotellessa Cooper S -mallin 192 hevosvoimaan on tyytyminen. Kyllä muuten kelpaa silläkin.

Punainen start-nappula sykkii keskikonsolissa.

Ajo-ominaisuuksiltaan Mini on erinomainen. Ohjaus on tunnokas ja se tarjoaa runsaasti vastetta. Lievä yliohjautuvuus on vain plussaa, Mini imeytyy kaarteisiin esimerkillisesti ja auton mikroautomainen hallittavuus tekee vaikutuksen. Tuntuu että se oikein imeytyy asfaltiin kaarteissa. Pahaa ei tee myöskään täsmällisesti toimiva alusta, joka on kovahko, mutta erittäin hienosti epätasaisuudet suodattava. Matala ja tiukka alusta sekä ihan kulmissa olevat pyörät tekevät siitä hienosti hallittavan mutkaisellakin tiellä.

Takapenkki on etuistuinten tavoin hyvin muotoiltu.

Mini oli aikoinaan ennen uutta tulemistaan sorateiden kunkku rallipoluilla ja uuden siviiliversion hallittavuus on esimerkillinen edelleenkin sorateillä, vaikka valmistaja tuskin sillä testikilometrejä on paljon sorateillä ajanut, ihan kohderyhmäänsäkin silmällä pitäen.Mini on tietysti kohdennettu nuorille, nuorille aikuisille, lapsettomille pariskunnille sekä perheiden kakkosautoiksi. Jonkunlainen varallisuuskaan ei siis ole Minin hankkijalle epätyypillistä, sillä autossa maksaa myös brändi paljon.

Tuplaputket tulevat ulos takaa keskeltä.

Suomessa maahantuojan selvitysten mukaan suurin osa Minin omistajista asuu alueella, joiden postinumerot vievät Helsingin Eiraan ja Ullanlinnaan.

Aiemmin Minin kohdalla piti hieman myös miettiä, antaako se tarpeeksi vastinetta rahalle, sillä esimerkiksi äänieristykseltään edeltäjä oli kehno. Nykyinen ei ole enää niin – se on hiljainen ja vakaa, sporttinen, mutta myös ylellinen.

Ohjaamo on äkkivilkaisulla sekava, mutta siihen tottuu.

Alkaen hinta Cooper S -versiolla huitelee 35 000 euron paikkeilla, koeajettu auto oli erittäin hyvin varusteltu ja hintaa sillä oli noin 50 000 euroa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?