Autojen uudet materiaalit aiheuttavat pelastuslaitoksille haasteita

Hiilikuituiset autojen korit tekevät tuloaan. BMW i3 on yksi niistä.

18.8.2014 13:33

Autot kevenevät ja hiilikuidun käyttö lisääntyy niiden koreissa entisestään, jotta painoa saadaan pois.

Hiilikuitukorin pitäisi onnettomuustilanteessa suojata matkustajia ihan yhtä hyvin kuin teräs- tai alumiinikehikkokin, mutta se aiheuttaa haasteita pelastuslaitoksille esimerkiksi onnettomuustilanteissa.

Saksan autoliitto ADAC ja paikallinen pelastuslaitos julkaisivat videon, jossa pelastuslaitos näyttää kuinka hiilikuitu käyttäytyy eri tavalla kuin autojen perinteiset korimateriaalit.

Kun esimerkiksi hiilikuitua aletaan pilkkoa matkustajien pelastamiseksi auton raadosta, se aiheuttaa pölyä, joka voi kulkeutua pieninä partikkeleina lähellä olevien keuhkoihin. Siksi pelastajien että pelastettavien hengitys täytyisi pystyä suojaamaan mahdollisimman hyvin.

- Autojen teknillistyminen ja uudet materiaalit aiheuttavat meille jatkuvia haasteita ja kovia paineita sekä kaluston että miehistön koulutuksen suhteen, asemamestari Kari Nurminen Helsingin pelastuslaitoksen Kallion asemalta kertoo.

- Hiilikuitu tulee, se on haitallinen aine ja siinä on haasteena pöly samalla tavalla kuin lasissa. Lasipölyä tai hiilikuitupölyä jos joutuu potilaan tai pelastajan elimistöön, se ei sieltä poistu, Nurminen toteaa.

Siksi ensisijaista onkin potilaan suojaaminen, vaikka onnettomuustilanteessa on kiire.

ADACin video osoittaa, että vaikka toinen testiautoista, BMW i3, on rakennettu hiilikuidusta, matkustajat pystytään pelastamaan siitä yhtä nopeasti kuin mistä muusta tahansa autosta.

Hybridi ja sähköautojen voimalinjat ovat myös yksi tekijä joka aiheuttaa pelastajille haasteita, koska niiden rakenteissa voi kulkea korkean jännitteen kaapelointia.

Nurminen sanoo, että pelastuslaitoksella on käytettävissä laaja tietokanta, josta selviää noin 25000 auton rakenteet.

- Auton rekisteritunnuksella saamme sen mallin selville ja tietokannastame läpileikkauskuvat, missä kaapeloinnit, turvatyynyjen räjähdyspatruunat, akut ja muut sijatsevat emmekä potilasta pelastettaessa osu niihin, Nurminen sanoo.

Saksassa ADAC suosittaa, että auton omistaja tulostaa autoonsa vastaavanlaisen läpileikkauskuvan www.rettungskarte.de onnettomuustilanteita varten.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?