Autot

Teslalta pian uusi Model X - auton muotoilussa näkyy suomalainen kädenjälki!

Julkaistu:

Tesla
Tamperelaislähtöisen Joonas Vartolan käsiala näkyy monissa asioissa Teslan tulevassa Model X -sähköautossa.
Amerikkalainen sähköauto Tesla on yksi viime aikojen kohutuimmista ja kehutuimmista ajopeleistä. Tamperelaislähtöisellä Joonas Vartolalla on osuutta Teslan menestykseen. Vartola, 33, on yksi Teslan muotoilijoista. Hänen kädenjälkensä näkyy monessa Teslan yksityiskohdassa.



Lukion jälkeen Vartola on opiskellut Lahden muotoiluinstituutissa ja alan maisteritutkinnon hän hankki Lontoon Royal College of Art -yliopistosta.
Valmistumisen jälkeen hän teki projektin muun muassa Ferrareita suunnittelevalle Pininfarinalle. Sen jälkeen hän siirtyi Saksaan Mazdan leipiin.

- Mazdalla ollessani sain yhteydenoton Teslalta, että siellä olisi paikka auki. Hain sinne ja sain paikan.

Teslan perustajaa Elon Muskia on kehuttu Henry Fordin ja Steve Jobbsin veroiseksi visionääriksi. Jotain tuon suuntaista Vartolakin oli pannut merkille, vaikka kovin hyvin Teslaa ei maailmalla vielä tunnettu.

- Teslassa minua kiinnosti unelma ja tavoite ja uusi teknologia, olemassa olevan teollisuuden ja prosessien kyseenalaistaminen. Se on ollut keskeistä Teslalla koko ajan.



- Arvelen, että Teslaa kiinnosti minussa se, että minulla on teollisen muotoilijan tausta ja automuotoilijan koulutus, ja minulla on hetken aikaa ollut oma yritys. Olen tehnyt monenlaisia projekteja.

- Tietty yrittäjähenki on vallitseva Teslalla, että projekteista kannetaan vastuuta, että yksittäinenkin työntekijä tuntee omistajuutta tuotteeseen. Jokaisella työntekijällä on merkitys siinä, ja halu tehdä parempia tuotteita.

Joonas Vartolan perhe muutti Teslan kotiseudulle Kaliforniaan 2011. Seuraavana vuonna tuli markkinoille Tesla Model S.

- Model S oli silloin jo pitkälle tehty. Olen osallistunut siinä muutamiin komponentteihin ja viimeistelyyn, Vartola kertoo.



Ensi vuoden alussa markkinoille tulee Model X, jonka erikoisuuksiin kuuluu mm. lokinsiipiovet takana.

- Siinä olen ollut mukana tosi monessa jutussa. Meillä on tosi pieni tiimi. Kaikki tekevät kaikkea, vanteista ulkopintoihin, istuimiin, verhoiluun, pienimpiin yksityiskohtiin.

- Kun auto tulee ulos, pystyy kertomaan, että olen tehnyt tätä ja tätä, Vartola sanoo.

- Auton suunnittelu alkaa perinteiseen tapaan käsin tai koneella piirtämällä. Silloin pystyy kollegalle selittämään omat aivoituksensa.
On vuosien työ luoda uusi auto, Vartola sanoo.

- Kaikki lähtee alkuideasta, menee piirroksien, mallien, yhden suhde yhteen -mallien kautta digitaalimalleihin ja 3D-malleihin. Se on sykli, joka liikkuu koko ajan eteenpäin. Lopulta se menee isoista massoista, isoista pinnoista kaikkein pienimpiin osiin.

- Se on prosessi, joka on kiehtonut ja kiehtoo edelleenkin ja innostaa.

Tesla on pieni, mutta ei suinkaan jonninjoutava paja. Morgan Stanley -pankki on arvioinut, että Tesla on kenties maailman tärkein autoyhtiö.
Vuosi sitten Teslan arvoksi mainittiin 15 miljardia euroa. Osakekurssi on noussut jopa 350 prosentin vuosivauhtia.

Tänä vuonna Teslan arvioidaan myyvän 35000 autoa, ensi vuoden lukema on 60000. Autot on myyty pitkälle etukäteen.
- Kun tulin Teslalle, meillä oli töissä alle tuhat henkeä. Nyt on yli 6000. Nousu ja kysyntä ovat olleet vahvaa.



Vuonna 2017 on tulossa Model 3, jonka hinta olisi noin 50000 euroa. Elon Musk on väläytellyt, että sillä voi ajaa yhdellä latauksella jo 800 kilometriä.

Suomessa ei ole juurikaan työpaikkoja automuotoilijalle.

- Muotoilua on monimuotoisesti ja miksei automuotoiluakin tulevaisuudessa. Pitää vain tulla Suomeen ja synnyttää uusi yritys. Työ ei ole millään lailla paikkasidonnainen.

Ainakin toistaiseksi perhe - Joonas, Saara-vaimo ja 4-vuotias Teo - aikovat pysyä Santa Monicassa Los Angelesin kupeessa.

- Teo menee parin vuoden päästä kouluun. Se on käänteentekevä hetki. Kun alkaa kavereita tulla, on häntä ajatellen vaikeampi lähteä. Helpompi olisi lähteä ennen sitä, Vartola pohtii.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt