Autot

Tästä Bemarista ei voimaa puutu: Nollasta sataan 4,1 sekunnissa!

Julkaistu:

Koeajo
BMW M3 on aina lukeutunut keräilykappaleisiin, jotka päätyvät harrastajatalleihin. Nyt malli on jälleen kokenut perusteellisen
muutoksen.
Heti ohjaamoon siirtyminen vetää suupielet hymyyn: kuppi-istuimet tarjoavat kunnon sivutuen, mutta ovat samalla matka-ajossa suorastaan erittäin mukavat - harvinainen yhdistelmä! Mutta yllätykset jatkuvat: kuppi-istuimista huolimatta pitkäjalkaisen polvet mahtuvat takaistuimelle odottamattoman helposti.

Kyseessä on siis tavallisessakin elämässä käyttökelpoinen urheilusedan, jonka takaistuimelle ei ole sporttihenkisesti asennettu keskinojaa.



M3 kuuluu autoihin, joka näkyy ja kuuluu - eikä yksinomaan vaaleansinisen värinsä ansiosta. Mitä kulutuksiin tulee, saimme ajotietokoneella keskikulutukseksi 11,2 l/100 km, joka asettuu lähes veekasiluokkaan.

Vuodesta 2007 käyttöön otettiin ensi kertaa M3:n historiassa V8, mutta uusimpaan M3:een sitä ei enää päästöjen pienentämiseksi valittu. Vuosimallissa 2014 tapahtui siis paluu juurille, rivikuutoseen.
Muistin virkistykseksi, ihan ensimmäisessä M3:ssa (1986) sovellettiin 195-hevosvoimaista 2,3-litraista nelisylinteristä tekniikkaa. Kolmelitraiseen 286-hevosvoimaiseen kuutoseen siirryttiin vasta toisessa sukupolvessa.



Edeltävässä V8:ssa oli paukkua 420 hevosvoimaa. Nyt hepoja otetaan kuutosesta kasiakin enemmän: 431 hevosvoimaa. Myös kuutosen maksimivääntöä kirjataan veekasimaiset 550 newtonmetriä, kaiken kukkuraksi superlaakealla 1850-5500 kierroksen alueella. Suorituskyky on sen mukaista, sillä nollasta sataan taipuu automaattisella M DCT -kaksikytkinvaihteistolla Launch Controlin avulla erittäin nopeaan 4,1 sekuntiin.

Pikanttina lisädetaljina manuaalivaihteisena arvoksi luvataan hieman "vähäisempi" 4,3 s, mutta joka tapauksessa matalat 275/35 ZR 19 -mittaiset renkaat saavat piirtää lakritsikuviota.



Rivikuutosen käyntiäänet kuuluvat osana uuteen M-maailmaan; ne kuulostavat sekä kylmänä että lämpimänäkin räyheiltä, ja äänimaailma on parhaimmillaan Sport-asetuksin. V8:n järeää äänimaailmaa rivikuutonen ei kuitenkaan valitettavasti tavoita, mikä on sääli.

Seitsenportainen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä kuin unelma.
Ohjaus on etenkin sport-asetuksin erittäin jämpti. Samoin asetuksin myös iskunvaimennus on kovimmillaan, maavaran asettuessa matalaan 120 milliin. Ero kaupungin nupukivellä soveliaampiin Comfort-säätöihin on todella tuntuva, mutta sama koskee myös äänimaailmaa. Väliin jää vielä Normal-moodi.



Pulkkamaisten M-Sportin etuistuimien sivutuesta muodostuu erinomainen, mutta lisäksi istuimet ovat myös täysin odottamattomasti matkamukavat. Vakiovarusteisiin sisältyy etuistuimien sähköinen leveyssäätö, muut sähkösäädöt tulevat vasta lisähintaan.
Näine varusteineen M3 maksaa alkaen 119168 euroa. Testiauton lisävarusteet, joihin kuului vaikka mitä, nostavat kokonaissumman 150645 euroon.

M3:n hankkii mieluiten reilusti varusteltuna. Lähtöhintaa ei siksi voi pitää suhteellisesti edullisena, sillä olennaisesta perusarsenaalista puuttuu tärkeitä elementtejä. Mutta päätyipä rastimaan lisävarusteita tai ei, vastineeksi saa ainutlaatuisen urheilusedanin. Tuskinpa valinta tällä tasolla varusteisiin kaatuu.

BMW M3 Sedan DCT A

Moottori R6, turbo, 2979 cm³, 317 kW (431 hv)/5500-7300 r/min, 550 Nm/1850-5500 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 4,1 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus 8,3 l/100 km 95E
CO2-päästöt 194 g/km
Voimansiirto A7, takaveto
Mitat p 4671, l 1877, k 1430 mm, akseliväli 2812 mm, omamassa 1635 kg, tavaratila 480 l, tankki 60 l
Hinta 119168 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt