Autot

Osaatko ajaa kesärenkaasi loppuun oikein? Näin se onnistuu parhaiten

Julkaistu:

Kesärenkaiden minimi urasyvyys on lain mukaan 1,6 milliä.
Viime syksyn rengasratsioissa suomalaisautoilijoiden kesärenkaiden kunto oli heikoimmillaan yli kymmeneen vuoteen. Tämä viestii siitä, että autoilijat ajavat renkaansa yhä tarkemmin aivan loppuun.

Isoja kulumiseroja

Tutkimusten mukaan joka neljännellä autoilijalla kesärenkaiden urasyvyydet vaihtelevat etu- ja taka-akseleiden välillä syksyisin vähintään kaksi millimetriä. Monet autoilijat eivät tiedä, että keväällä ja alkukesästä renkaat kuluvat jopa 4–5 kertaa nopeammin kuin loppukesän silottuneella asfaltilla.

Auton eturenkaat kuluvat tavallisimmissa, etuvetoisissa autoissa yleensä takarenkaita nopeammin. Jotta rengassarja kuluisi tasaisesti, pyörien paikkaa kannattaa vaihtaa myös ajokauden aikana. Paremmat renkaat on syytä sijoittaa aina taka-akselille. Autorengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kehottaa kierrättämään pyörien sijaintia noin 8 000 kilometrin välein.

TPMS tulossa

Myös liian alhaiset ilmanpaineet lisäävät renkaiden kulumista ja polttoaineen kulutusta. Tämän vuoden marraskuun alusta alkaen kaikissa uusissa henkilöautoissa on rengaspaineiden valvontajärjestelmä eli TPMS. Se kertoo auton kuljettajalle rengaspaineista ja renkaiden lämpötilasta. Tarvittaessa TPMS hälyttää mahdollisista poikkeamista.

Tulevan syksyn Rengasratsia-kampanja järjestetään viikolla 37, eli syyskuun toisella viikolla.

Lähde: Autorengasliitto

Ota kantaa

Tiedätkö miksi kesärenkaassa on minimi urasyvyys 1,6 milliä?

Tiedän 59% En tiedä 22% Saatan arvata 19%
Ääniä yhteensä 9630

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt