Autot

Ruotsissa onnistuu, Suomessa ei: Seurauksena taas uusi vero liikenteelle?

Julkaistu:

AUTOILUN HINTA
Suomalaisautoilijoille saattaa olla luvassa jälleen uusia maksuja.
Suomalaisteiden kunnostamiseen ei tahdo riittää valtion budjetissa rahaa, vaikka Suomen valtio keräsi viime vuonna eri arvioiden mukaan yli seitsemän miljardia euroa erilaisista autoiluun liittyvistä veroista.

Rahoitusvajeen paikkaamiseksi onkin jo eduskunnan työryhmässä väläytelty muun muassa tiemaksuja, jotka voidaan rinnastaa uuteen veroon. Toteutuessaan tiemaksut tulisivat nykyisten autoveron, arvonlisäveron, polttoaineveron, ajoneuvoveron, käyttövoimaveron ja vakuutusmaksuveron lisäksi.

Autoilijat merkittävässä roolissa

Autoilun verotaakka on Suomessa raskas. Kuluvan vuoden Suomen talousarvion varsinaisten tulojen arvioidaan olevan noin 47 miljardia euroa. Noin joka seitsemäs veroeuro tulee siis autoilun kautta, suoraan tai välillisesti. Suomen valtiontalouden seuraava budjettiriihi pidetään noin kuukauden kuluttua.

Koska mitään autoilusta saatuja verotuloja ei Suomessa ole korvamerkitty liikenteen hyväksi kuten Ruotsissa, reilut viisi miljardia autoilijoilta kerätyistä veroista käytetään kuitenkin aivan muualla kuin autoilun hyväksi.

Rahat muualle

Suomalaisteiden kunnostamiseen varoja ei kuitenkaan tahdo riittää, ja hallitus päättikin keväällä leikata liikenneväylien rahoituksesta 100 miljoonaa euroa. Teiden kunto rapautuu, ja liikenneverkon korjausvelka kohoaa eri arvioiden mukaan jopa pariin miljardiin euroon.

Suomessa on noin 51 000 kilometriä päällystettyjä teitä, joiden päällysteet pitäisi Liikenneviraston mukaan uusia 13 vuoden välein. Viime vuonna teitä uusittiin 2 640 kilometriä, eli aiempia vuosia vähemmän. Jotta tiet säilyisivät edes nykyisessä välttävässä kunnossa, vuodessa pitäisi uusia päällysteitä 4 000 kilometrin verran, kerrotaan Liikennevirastosta.

– Näin vähän teitä päällystettiin viimeksi yli puoli vuosisataa sitten 1960-luvulla, Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna kertoi liiton Porissa järjestämässä paneelissa.

Peruspurkissa veroja yli kymppitonni

Suomalainen autoilija maksaa keskihintaisessa (31 000 euroa) ja keskimääräisesti CO2-päästävässä (145 g/km) uudessa henkilöautossa autoveroa noin 7 300 euroa ja arvonlisäveroa noin 4 600 euroa. Yhteensä uudessa henkilöautossa maksetaan veroja siis keskimäärin noin 12 000 euroa. Näin verottomana 19 000 euron auton hinta kohoaa 31 000 tuhanteen.

Yhteensä uusista henkilö- ja pakettiautoista sekä käytettyinä maahan tuoduista autoista arvioidaan kerättävän autoveroa tänä vuonna lähes miljardi. Summa on hieman laskussa viime vuosista. Vastaavasti VM arvioi bensiini-, diesel- ja korvaavien biopolttoaineiden valmisteveroina kerättävän yhteensä noin 2,7 miljardia euroa.

Lähteet: VM, Liikennevirasto, Autoalan tiedotuskeskus, Autoliitto

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt