1-litraisen palkintomoottorin odotetaan kestävän ainakin 240 000 kilometrin ajot - Autot - Ilta-Sanomat

Harkitsetko uudenlaista pientä ”ihmemoottoria”? Näin kauan niiden arvioidaan kestävän

Yhä pienemmät, usein kolmisylinteriset ja ahdetut bensiinimoottorit ovat tulleet markkinoille jäädäkseen. Mutta kuinka pitkäikäisiä ne ovat?

2.8.2014 16:16

Fordin 1,0-litrainen EcoBoost –moottori on valittu luokkansa ”Engine of the Year” -voittajaksi jo kolmena vuotena peräkkäin, vuosina 2012, 2013 ja 2014. Pienet, ahdetut bensiinimoottorit ovat muillakin autonvalmistajilla nykyisin nouseva trendi, vastaavia voimanlähteitä on esimerkiksi myös VW-yhtymällä ja PSA-yhtymällä.

Pikkumoottorit ovat siis tätä päivää, mutta kuinka pitkäikäisiä ne ovat? Kestääkö pieni moottori voimakasta ahtamista ja suuria litratehoja yhtä pitkään kuin ennen muilta moottoreilta on totuttu?

Fordin moottorikehityksen ja EcoBoost-moottoriasiantuntija Paul Swift antoi Ilta-Sanomille suoran vastauksen sitä kysyttäessä.

- Olemme laskeneet, että uuden 140-hevosvoimaisen 1.0 EcoBoost –moottorin pitäisi kestää kovassa käytössä oikein huollettuna noin 240 000 kilometriä ilman ongelmia. Hieman leppoisemman kaasujalan taitava kuljettaja päässee yli 300 000 kilometrin rajapyykin, Swift vahvistaa.

Suomessa vaativat keliolosuhteet ympäri vuoden voivat tarkoittaa samaa kuin kova käyttö lämpimimmissä maissa. Huoltoväliä ei öljynvaihdon osalta todennäköisesti kannata venyttää yli vuodeksi, vaikka huolto-ohjelma siihen ehkä mahdollisuuden antaisikin.

Nimenomaan turbomoottorit ovat vaativia voiteluöljyn laadun suhteen.Fordin arvio moottorinsa eliniästä antaa viitteitä myös muiden valmistajien tuotteiden normaalista käyttöiästä. 250 000 kilometriä olisi normaalia, 300 000 jo hyvä tulos.

Pikkumoottorin salaisuudet

Fordin 1.0 EcoBoost -moottorin kehitykseen on osallistunut asiantuntijoita kaikkialta Euroopasta mukaan lukien insinöörit Fordin Aachenissa ja Duntonissa sijaitsevista tutkimuskeskuksista. Moottorissa on kompakti valurautainen sylinterilohko, mutta sylinterinkansi on valmistettu alumiinista. Sylinterinkanteen on integroitu pakosarja, jonka järjestelyn avulla voidaan alentaa pakokaasujen lämpötiloja. Näin saavutetaan optimaalinen polttoaineen ja ilman suhde.

Fordin menestysmoottorissa on myös uudenlainen vauhtipyörä ja kampiakselin hihnapyörä, jotka antavat tasaisemman moottorin käynnin verrattuna perinteiseen 3-sylinteriseen moottoriin. Sen puristussuhdetta on vähennetty erikoispinnoitetuin männin, matalan vastuksen männänrenkain, matalan vastuksen kampiakselin tiivistein ja öljyssä kylpevän jakohihnan avulla.

Fordin EcoBoost-asiantuntija Paul Swift.­

1-litraisessa EcoBoost-moottorissa on esimerkiksi tilavuudeltaan muuttava öljypumppu, joka optimoi voitelun tarpeen mukaisesti ja vähentää siten polttoaineenkulutusta.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?