Uutuus-Audilla pitkä toimintasäde - tässä sen salaisuus

Audi A3 -mallisto käy tällä hetkellä usealla eri polttoaineella. Kaasu on yksi niistä.

1.8.2014 16:57

Kun Audi A3:n kyljessä ja perässä komeilee g-tron -logo, se tarkoittaa sitä, että auto syö paria eri polttoainetta: bensiiniä ja kaasua. Auton kyljessä oleva maahantuojan teippaus kertoo auton kahden eri polttoaineen yhteenlasketun toimintasäteen olevan jopa huimat 1300 kilometriä - noilla kilometreillä hätyytellään dieselauton toimintasädettä tai mennään jopa pidemmälle.

Valmistaja ilmoittaa A3 g-tronin CO2-arvoksi varsin pienen 88 g/km - bensiinin yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 4,9 litraa ja kaasun 3,2 kiloa sadalla. Tällä hetkellä maakaasun vertailuhinta bensiiniin on noin 0,9 euroa litra ja biokaasulla noin 0,96 euroa litralta.

Kaasun tankkaus tapahtuu bensiinikorkin vierestä.

Audin pitkän toimintamatkan salaisuus on yksinkertaisesti laajoissa säiliöissä. Kahden kaasusäiliön yhteenlaskettu koko on 14,4 kiloa ja sen lisäksi autossa on 50 litran bensiinisäiliö. Kaasulla pitäisi laskennallisesti päästä siis keskimäärin 400 kilometrin matkan ja loput 900 kilometriä bensiinillä.

Totuus lienee kuitenkin hieman toinen. Luonnollisesti pitkä toimintasäde vaatii esimerkiksi kuljettajalta erittäin kevyttä kaasujalkaa. Oli miten oli, kaasuvaihtoehdon ansiosta kilometriä kohden auton polttoainekulut ovat varsin pienet, varsinkin jos pystyy hyödyntämään ajossaan paljon maa- tai biokaasua. Tämä tietysti edellyttää, että ajaa paljon kaasutankkausverkoston piirissä. Todennäköistä tietysti on, että g-tron -mallin valitseva ottaa tämän huomioon jo valintaa tehdessään.

Audin g-tron myös kannustaa pienellä yksinkertaisella seikalla ajamaan aina edullisemmalla ja vähempi päästöisellä polttoainevaihtoehdolla eli kaasulla. Polttoainetta imetään kaasutankeista aina niin pitkään kunnes se loppuu - vasta sitten siirrytään bensiinikäyttöön, eikä Audia ei voi pakottaa bensiinikäytölle.

Auton kaasutankkauksen jälkeen moottori käynnistyy bensiinillä. Samaan aikaan, kun bensiiniä poltetaan maksimissaan 180 sekunnin ajan, auto mittaa kaasusäiliöihin tankatun kaasun metaanipitoisuuden ja säätää moottorin ohjauksen sen mukaan. Tämän jälkeen tapahtuu vaihto kaasukäytölle ja sillä mennään kunnes säiliöt ehtyvät.

Audin moottorina on siis tuttu, mutta uudistettu 1,4-litrainen turboahdettu TFSI-mylly. Muutoksia moottoriin on tehty muun muassa sylinterikanteen sekä turbon puolelle. Moottorista revitään 110 hevosvoiman teho ja 220 newtonmetrin vääntö. Kaasun käyttö ei eroa bensiinistä millään tavalla, meno on samanlaista molemmilla polttoaineilla. Auton erottaa siis kaasuautoksi vain g-tron -logoista, polttoainekannen takana olevasta kaasutankkauspistokkeesta sekä mittariston näytöistä.

Audi A3 Sportback g-tron 1,4 TFSI CNG S tronic

Moottori R4, 1395 cm³ 81 kW (110 hv)/4800-6000 r/min, 200 Nm/1500-3500 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 10,8 s, huippunopeus 197 km/h Kulutus 3,2 kg/100 km CNG CO2-päästöt 88 g/km Voimansiirto A7, etuveto Mitat p 4310, l 1785, k 1394 mm, akseliväli 2620 mm, omamassa 1355 kg, tavaratila 380-1220 l, CNG-tankki 14,4 kg, bensiinitankki 50 l Hinta 30285 euroa

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?