Autot

Auton ilmastointi kannattaa huollattaa - edessä voi olla iso lasku

Julkaistu:

Helle
Autojen ilmastointilaitteet joutuvat kuumalla säällä koville. Huoltamaton ilmastointilaite voi aiheuttaa ikävän yllätyksen.
Ilmastointilaite on autoissa verraton varuste kuumilla keleillä. Arviolta noin puolessa koko autokannasta on ilmastointilaite ja kaikissa uusissa autoissa se on nykyään vakiovaruste. Vaikka ilmastointilaite on itsestään selvyys uusissa autoissa, sen huoltaminen ei kuitenkaan kuulu autojen normaaliin huolto-ohjelmaan. Maahantuojien mukaan ilmastoinnin huolto ei sisälly huolto-ohjelmaan siksi, että se nostaisi huolto-ohjelman hintaa. Siksi ilmastointilaitteen huolto on autoilijan itsensä vastuulla.

Ilmastointilaitteen toiminta perustuu siinä kiertävään kylmäaineeseen. Kylmäainetta voi haihtua ja usein haihtuukin ilmastointilaitteesta noin 10 prosenttia vuodessa. Kun kylmäaineen vajausta syntyy noin kolmannes, ilmastointilaitteen toiminta heikkenee eikä laite puhalla enää kunnolla kylmää ilmaa. 

Laitteessa ja sen putkistossa kiertävän kylmäaineen tehtävänä on myös voidella ilmastointia. Kun kylmäaine vajenee laitteistosta, ilmastointilaitteen kompressorin voitelu heikkenee ja kompressori voi mennä rikki. Ilmastointilaite kannattaa huollattaa myös kustannussäästömielessä, sillä kompressorin rikkoutuessa edessä voi olla jopa yli tuhannen euron lasku.

Jotkut ilmastointilaitehuoltoja tekevät tahot suosittelevat ilmastointilaitteen huoltoa kerran vuodessa, mutta yleinen nyrkkisääntö on, että laite olisi hyvä huollattaa 2-3 vuoden välein. Jos ilmastointilaite lakkaa puhaltamasta kylmää ilmaa, auton kojetaulussa oleva AC-kirjaimin tai hiutaleen kuvalla varustettu nappi kannattaa painaa pois päältä, että mahdollisesti vielä ehjänä oleva kompressori ei mene rikki. Tämän jälkeen auto kannattaa viedä ilmastointihuoltoon, jos laitetta aikoo vielä käyttää.

Suurimassa osassa tapauksista, joissa ilmastointilaite ei puhalla kunnolla kylmää, vika johtuu liian vähäisestä kylmäaineesta.

Laittessa käytettävä kylmäaine (R134a) on kasvihuonekaasu ja sen ilmastoa lämmittävä vaikutus on yli tuhatkertainen verrattuna hiilidioksidiin. Kylmäainetta saavat käsitellä vain henkilöt, jotka ovat pätevöityneet sen käsittelyyn ja päässeet Tukesin rekisteriin.

Ilmastointilaitteen huolto maksaa noin 60-100 euroa ja perushuoltoon kuuluvat yleensä järjestelmän tarkistus, kylmäaineiden ja öljyn lisäys.

Lisäksi huollon yhteydessä on monissa paikoissa mahdollista ottaa ilmastointilaitteen höyrystimen ja raitisilmakanavien desinfiointi sekä raitisilmasuodattimen vaihto. Korjaamot veloittavat huollon yhteydessä tehtävästä desinfioinnista yleensä tarvikkeiden hinnan eli muutaman kymmenen euroa. Jos ilmastointilaitetta ei desinfioi, siitä voi tulla aikamoinen mikrobipesä. Höyrystimessä on koko ajan kosteutta eikä autojen ilmastointilaitteissa ole suodattimia höyrystimen jälkeen - kaikki ilma matkustamoon tulee suoraan höyrystimeltä ja likainen höyrystin levittää auton sisäilmaan tällöin paljon erilaisia pöpöjä.

Ota kantaa

Kuinka usein huollatat autosi ilmastointilaitteen?

Joka vuosi 7% Joka toinen vuosi 17% Joka kolmas vuosi 19% Harvemmin 28% En koskaan 24% Autossani ei ole ilmastointia 6%
Ääniä yhteensä 14006

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt