Kamera valvoo matkantekoasi entistä useammin

Suurin osa Suomen takseista ajaa ylimääräinen silmä mukanaan. Myös bussi - ja junaliikennettä valvotaan aiempaa useammin kameroilla.

Valvonta lisääntyy - hyvä vai huono?

9.7.2014 11:10

Turvakameroita alettiin asentaa takseihin yli kymmenen vuotta sitten Lahden taksisurman jälkeen. Nyt kamera valvoo noin 7 000 taksin matkaa, kun takseja on yhteensä noin 10 000.

Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoen mukaan kamerat ehkäisevät väkivaltaisia tilanteita ja rauhoittavat ilmapiiriä.

- Aggressiivisuus ei ole takseissa samassa määrin lisääntynyt kuin kadulla ja yöelämässä.

Kuvanauhan katsomista sanelevat Säynäjoen mukaan hyvin tiukat tietosuojasäännöt. Vain poliisi voi katsoa nauhan. 

Kaukojunissa valvotaan vain anniskelualuetta

Kameravalvonta on yleistynyt myös lähijunissa. Lähijunia on yhteensä lähes 150, joista kameravalvontaa on lähes puolessa. Kameroita on lähijunien uudemmissa malleissa, joista ensimmäiset ovat tulleet käyttöön vuonna 1999.

Vanhemman mallisissa lähijunissa ei ole kameroita eikä niitä aiota asentaa, koska vanhat mallit ovat vähitellen poistumassa käytöstä.

VR-Yhtymän turvallisuuspäällikön Pekka Aholan mukaan poliisi selvittää nauhojen avulla kymmeniä rikosepäilyjä vuodessa. Poliisi katsoo nauhoja lähes päivittäin jossain päin Suomea, useimmiten pääkaupunkiseudulla. Jälkikäteen on saatu selvitettyä muun muassa pahoinpitelyjä.

- Joissain tapauksissa kamerat saattavat myös ennaltaehkäistä häiriöitä ja ilkivallan tekoa.

Kaukojunissa kameravalvontaa ei ole lukuun ottamatta uusia kaksikerroksisia ravintolavaunuja, joissa ravintolahenkilökunta valvoo kameroiden kautta toisen kerroksen anniskelualuetta. Matkahuollon pikavuoroliikenteessä ei ole kameravalvontaa, mutta linja-autoasemilla on kameroita. Liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalon mukaan kameroita voidaan asentaa bussien sisälle rahastuslaitteiden yhteyteen, jos se tulevaisuudessa koetaan tarpeelliseksi.

 Fyysinen läsnäolo on parempi kuin kamera.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) busseissa kameravalvontaa on lisätty runsaasti parin viimeisen vuoden aikana. Tällä hetkellä kameroita on liki puolessa linja-autoista.

HSL:n turvallisuusasiantuntija Kai Kalmarin mukaan kamerat ovat tärkeitä, mutta turvallisuuden parantumisesta niiden avulla ei ole selkeää näyttöä.

- Järjestyksenvalvojan tai muun ihmisen fyysinen läsnäolo on ilman muuta parempi kuin kamera.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?