Renault Trafic: Tonniluokan liikkuva toimisto - Autot - Ilta-Sanomat

Valmiina liikenteeseen

Uusi tonniluokan Renault haastaa pakujen kuumimman kärjen.

Sukunäkö ranskalaismerkin henkilömalleihin nähden on ilmeinen. Uusi Trafic pyrkii kohti tila-autojen matkustusmukavuutta.­

29.6.2014 9:03

Renaultilla on pakettiautojensa suhteen pari ongelmaa. Toinen niistä on positiivinen: myynnillisesti pikku- ja vähän isommatkin pakut pärjäävät Euroopan mittakaavassa hyvin. Toisaalta se tarkoittaa myös sitä, että mallien pitää jatkossa olla entistäkin parempia.

Suomessa ongelma on aivan toisenlainen: Renaultin tonniluokan syömähammas eli Trafic on keikkunut varsin kaukana VW Transporterin hallitsemasta myyntitilastokärjestä.

Perusversion kantavuus on 1 075 kilogrammaa. Yli puolen tonnin kokonaiskuorma ei testiajossa tuntunut auton suorituskyvyssä käytännössä juuri lainkaan.­

Käytettävyys parantunut

Pikaisen ensitutustumisen perusteella uusi kolmannen sukupolven Trafic on ennen kaikkea mukavampi ja käytettävyydeltään parempi kuin edeltäjänsä. Voidaan perustellusti sanoa, että Traficin ajaminen lähestyy monin osin tila-automaista leppoisuutta.

Uudelleen muotoillun keulan lisäksi ohjaamoon on kiinnitetty erityistä huomiota. Sisälle on helppo kulkea, ja istuimet ovat täysin uudet. Ne antavat etenkin selkänojan osalta hyvän sivuttaistuen, ja myös istuinosan tuki riittää pidemmillekin jaloille.

Kuljettajan selkänojassa on portaaton ristiselän tuki sekä kyynärnoja, ja ohjaamossa peräti 14 erilaista säilytystilaa tai telinettä.

Muutenkin Traficin verrattain hiljaisesta hytistä on pyritty muokkaamaan ennen kaikkea liikkuva toimisto.

Mitoiltaan auto on hieman kasvanut. Kuljetuskapasiteetti sijoittuu nyt 5,2-8,6 kuutioon, ja kantavuus liikkuu mallista riippuen 1075-1235 kilogramman haarukassa.

Renault on panostanut matkustusmukavuuteen. Traficin ohjaimissa viihtyy helposti useammankin tunnin putkeen.­

Pituus- ja korkeusversioita on kaksi, ja kaiken kaikkiaan erilaisia Trafic-yhdistelmiä löytyy laskennallisesti peräti 270 kappaletta. Perusmallissa on oikealla sivulla liukuovi ja perässä pariovet. Eurolava mahtuu sisään molemmista.

Voimanlähteeksi Tra-ficiin voi Suomessa valita kolme eri tehoversiota 1,6-litraisesta dCi-dieselistä. Maahantuontiin tulevat 90-, 120- ja 140-heppaiset turbodieselit, joista kaksi jälkimmäistä on uusia TwinTurbo-versioita eli tuplaturboin varustettuja.

Väkevin versio tarjoaa vääntöä 340 Nm, ja sen voima riittää hyvin 6-portaisen manuaalin pariksi kuormattunakin. Automaattivaihteistoa ei harmillisesti ole ainakaan vielä saatavilla. Traficin huoltoväli on pitkä, 40tkm tai 2 vuotta, takuu tavanomainen 3 vuotta tai 100 000 km.

Kolmipaikkaisessa ohjaamossa on penkkien alla peräti 54 litran säilytystila.­

Katukuvassa syksyllä

Auton hinnat ja varustelutasot selviävät kesän jälkeen, ja uudet Traficit saapuvat maahamme syys-lokakuussa.

Katukuvassa näkyvää uutta on myös se, että Nissanina Renault Traficia ei enää jatkossa myydä. Opel sen sijaan jatkaa yhteistyötä, eli Traficin voi jatkossakin hankkia myös Opel Vivarona - tai päinvastoin.

Muutos tarkoittaa myös Traficien ja Vivaroiden valmistuksen siirtymistä Nissanin Espanjan tehtaan sijasta Renaultin omille tehtaille Ranskan Sandouvilleen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?