Autot

Valmiina liikenteeseen

Julkaistu:

Uusi tonniluokan Renault haastaa pakujen kuumimman kärjen.
Renaultilla on pakettiautojensa suhteen pari ongelmaa. Toinen niistä on positiivinen: myynnillisesti pikku- ja vähän isommatkin pakut pärjäävät Euroopan mittakaavassa hyvin. Toisaalta se tarkoittaa myös sitä, että mallien pitää jatkossa olla entistäkin parempia.

Suomessa ongelma on aivan toisenlainen: Renaultin tonniluokan syömähammas eli Trafic on keikkunut varsin kaukana VW Transporterin hallitsemasta myyntitilastokärjestä.



Käytettävyys parantunut

Pikaisen ensitutustumisen perusteella uusi kolmannen sukupolven Trafic on ennen kaikkea mukavampi ja käytettävyydeltään parempi kuin edeltäjänsä. Voidaan perustellusti sanoa, että Traficin ajaminen lähestyy monin osin tila-automaista leppoisuutta.

Uudelleen muotoillun keulan lisäksi ohjaamoon on kiinnitetty erityistä huomiota. Sisälle on helppo kulkea, ja istuimet ovat täysin uudet. Ne antavat etenkin selkänojan osalta hyvän sivuttaistuen, ja myös istuinosan tuki riittää pidemmillekin jaloille.

Kuljettajan selkänojassa on portaaton ristiselän tuki sekä kyynärnoja, ja ohjaamossa peräti 14 erilaista säilytystilaa tai telinettä.

Muutenkin Traficin verrattain hiljaisesta hytistä on pyritty muokkaamaan ennen kaikkea liikkuva toimisto.

Mitoiltaan auto on hieman kasvanut. Kuljetuskapasiteetti sijoittuu nyt 5,2-8,6 kuutioon, ja kantavuus liikkuu mallista riippuen 1075-1235 kilogramman haarukassa.



Pituus- ja korkeusversioita on kaksi, ja kaiken kaikkiaan erilaisia Trafic-yhdistelmiä löytyy laskennallisesti peräti 270 kappaletta. Perusmallissa on oikealla sivulla liukuovi ja perässä pariovet. Eurolava mahtuu sisään molemmista.

Voimanlähteeksi Tra-ficiin voi Suomessa valita kolme eri tehoversiota 1,6-litraisesta dCi-dieselistä. Maahantuontiin tulevat 90-, 120- ja 140-heppaiset turbodieselit, joista kaksi jälkimmäistä on uusia TwinTurbo-versioita eli tuplaturboin varustettuja.

Väkevin versio tarjoaa vääntöä 340 Nm, ja sen voima riittää hyvin 6-portaisen manuaalin pariksi kuormattunakin. Automaattivaihteistoa ei harmillisesti ole ainakaan vielä saatavilla. Traficin huoltoväli on pitkä, 40tkm tai 2 vuotta, takuu tavanomainen 3 vuotta tai 100 000 km.



Katukuvassa syksyllä

Auton hinnat ja varustelutasot selviävät kesän jälkeen, ja uudet Traficit saapuvat maahamme syys-lokakuussa.

Katukuvassa näkyvää uutta on myös se, että Nissanina Renault Traficia ei enää jatkossa myydä. Opel sen sijaan jatkaa yhteistyötä, eli Traficin voi jatkossakin hankkia myös Opel Vivarona - tai päinvastoin.

Muutos tarkoittaa myös Traficien ja Vivaroiden valmistuksen siirtymistä Nissanin Espanjan tehtaan sijasta Renaultin omille tehtaille Ranskan Sandouvilleen.

Renault Trafic Energy dCi 140 S&S L1H1

Moottori R4 1598 cm³, tuplaturbo, 103 kW (140 hv)/ 3500 r/min, 340 Nm/ 1750 r/min

Huippunopeus 181 km/h

Kulutus 6,1 l/100 km Diesel

CO2-päästöt 160 g/km

Voimansiirto
M6 etuveto

Mitat p 4999, l 1956, k 1971 mm, akseliväli 3098 mm, omamassa 1683 kg, tavaratila 5,2 m³, kantavuus 1075 kg, tankki 80l

Hinta vahvistamatta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt