BMW suoltaa uusia malleja - tällainen on 4-sarjan Gran Coupe! - Autot - Ilta-Sanomat

BMW suoltaa uusia malleja - tällainen on 4-sarjan Gran Coupe!

Julkaistu: 16.6.2014 10:48

BMW:n mallistorepertuaarin tuorein on nyt 4-sarjan Gran Coupé.

Tämä on jo vanha laulu, mutta kerrataan vielä. BMW:n nykymallistossa pariton numero tarkoittaa sedania tai farmaria - pois lukien tietysti ykkössarja, joka on pystyperä. Parillinen numero taas kertoo coupé-mallista.

Edellä mainittuun perustuvan malliston peruspohja alkaa vihdoin olla valmiina, kun 4-sarjaankin saadaan 2-ovisen coupén lisäksi neliovinen Gran Coupe. 2-sarjan Active Tourer on vielä tietysti tulossa ja kilpailutilanteen huomioon ottaen 6-sarja ja ehkä 4-sarjakin saanevat jossain vaiheessa sporttiset urheilufarmarit eli Shooting Brake -mallit.

Ohjaamo on tuttua BMW:tä.

Mutta niin tai näin, perusta on nyt tässä. Baijerilaiset päättivät tehdä 4-sarjasta vielä Gran Coupen, koska 6-sarjan kohdalla vastaava lähti menemään hyvin. Pääsyy on tietysti se, että Audi on saanut mellastaa ihan liikaa neliovisten coupé-mallien saralla A5- ja A7-malleillaan. Mercedes heräsi neliovisiin coupé-malleihin myös BMW:tä aiemmin CLS- ja CLA-malleillaan.

Koeajetut versiot olivat M Sport -varusteltuja.

BMW:n uutuuden päämarkkinat ovat sen kotimaassaan, USA:ssa ja Kiinassa. Suomessa autoa myytäneen myynnin päästyä kunnolla vauhtiin noin 500 yksilöä vuodessa ja maahantuojan mukaan kysyntää autolle on riittänyt jo pitkään.

Nelosen Gran Coupe perusta on teknisesti 3-sarjassa. Uutuus on 3-sarjaa kalliimpi, nelosen Gran Coupen alkaen hinta on noin 47000 euroa kun vastaavalla moottorilla varustettu 3-sarjalainen lähtee seitsemisen tonnia halvemmalla. BMW haluaa tietoisesti myös asemoida Gran Coupen 3-sarjan yläpuolelle.

BMW luottaa ZF:n kahdeksanportaiseen vaihteistoon.

Nelosarjasta aiemmin tuli siis kaksiovinen coupé. Nyt tulleeseen nelioviseen Gran Coupeen on taiottu vajaa 40 litraa lisätilaa peräkonttiin, ja pari lisäovea. Tavaratilan käytettävyys coupé-mallissa on erinomainen. Hintaeroa 2- ja 4-ovisilla malleilla ei ole lainkaan ja muutenkin autojen mitat, akseliväli, pituus ja leveys ovat identtiset.

Tavaratilan koko on 4-sarjan Gran Coupessa sama kuin 3-sarjan sedanissa, tosin takalasin kanssa aukeava tavaratilan luukku tekee 4-sarjasta lähes Touring-mallin veroisen käytännöllisyydeltään.Alussa 428i ja 420d on saatavilla nelivetoina, mutta BMW:n tuntien nelivedon mahdollisuus laajenee myöhemmin myös muuhun mallistoon. Teknisestihän se olisi mahdollista jo nyt.

Coupe-malli lisää tavaratilan käytettävyyttä.

Nelonen tulee myyntiin edellä mainittujen neliveto-optiolla varustettujen mallien lisäksi myyntiin 420i- sekä 435i-versioina. Dieselistä on saatavana myös 418-versio.

Takapenkkillä on hyvin pääntilaa coupen kattolinjasta huolimatta.

Espanjassa pidetyssä ensitestitilaisuudessa testattavana oli vain 428i takavetoisena versiona. Auton ajettavuus on taattua BMW:tä. Ohjaustuntuma ja alustan toimivuus on Gran Coupessa vankkaa. Lähes 250 hevosvoimaa kehittävä nelisylinterinen moottori vetää hienosti ja moottorin lähes tyhjäkäynniltä lähtevä maksimivääntö on tukevaa. BMW:llä on ajateltu myös auton urheilullista imagoa viimeisen päälle, autoon ohjaamoon tuotetaan tukevampaa moottoriääntä kuin mitä nelarista luonnostaan lähtisi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?