Katso, kannattaako autoilu kaasulla, bensiinillä vai dieselillä?

Halpaa, siistiä, ympäristöystävällistä. Metaanilla on liikennepolttoaineena monia etuja. Uusin tulokas CNG-autojen markkinoilla on Skoda.

29.5.2014 12:06

Maakaasu on öljyn tapaan fossiilinen, maan uumenista porattava raaka-aine. Sen tuotantoprosessi on kuitenkin paljon yksinkertaisempi kuin bensiinillä tai dieselillä ja auton moottorissa poltettaessa sen päästöt ovat vähäisempiä kuin muilla fossiilisilla.

Kemiallisesti ajatellen maakaasu on metaania. Metaania tuotetaan myös jätteistä. Tällöin kauppanimi on oikeutetusti biokaasu. Maa- ja biokaasu ovat siis samaa tavaraa, vain alkuperä on eri. Alkuperästä johtuen niiden ympäristövaikutuksessa on merkittävä ero. Maakaasu vapauttaa ilmakehään uutta hiilidioksidia, biokaasu vain kierrättää sitä. Valtaosa Suomen kaasutankkausasemista on Gasumin operoimia. Heidän nettisivuiltaan löytyy tiedot kaikista, myös kilpailijoiden, tankkausasemista. Asemat painottuvat maakaasuverkoston alueelle etelään.

Kaasun ja bensiinin täyttöaukot löytyvät autoista yleensä saman luukun alta vierekkäin.

Gasumin asemilla tankatessa autoilija on valinnan edessä, tankatako hieman kalliimpaa biokaasua vai edullisempaa, fossiilista maakaasua. Joka tapauksessa kaasu tulee samasta putkesta, eli kyseessä on täysin samanlainen valinta kuin vaikkapa tuulisähkösopimuksessa. Valitsi kumman tahansa, metaanilla ajaminen on nykyisin polttoainevaihtoehdoista edullisin, mikäli sähköautoja ei lasketa mukaan. Jos sähköauto ei ole rajoitteidensa (toimintamatka, hankintahinta) vuoksi käyttökelpoinen ratkaisu, tarjoaa biokaasulla ajelu lähes yhtä ympäristöystävällisen vaihtoehdon edullisemmin ja vähemmillä kompromisseilla.

Skoda Citigo tulee Suomeen pian myös kaasuversiona.

Kaasuauton kompromissi on tankkausverkosto, joka kattaa vain eteläisen Suomen. Länsirannikolla tai pohjoisessa kaasuauton ostamisessa ei ole järkeä, sillä mielekkyys perustuu arkireittien varrelta löytyvään tankkausmahdollisuuteen.

Matka ei kuitenkaan pysähdy kaasun loppumiseen, sillä kaasuautoissa on myös bensatankki jonka turvin pääsee sinne minne muillakin autoilla.

Miten halpaa kaasuautoilu on?

Laskimme, kuinka paljon autoilu maksaa kaasulla, bensiinillä ja dieselillä. Esimerkkiautoksi otimme uusimman kaasutulokkaan eli Skoda Octavian. Oheisessa taulukossa on laskettu verot ja keskihintapohjaiset polttoainekustannukset vuotuiselle 17000 kilometrin ajomäärälle. Kulutustietona on käytetty norminmukaista EU-yhdistettyä.

Kaasukäyttöinen Skoda Octavia ei eroa ajoltaan tai näöltään juuri mitenkään vastaavasta bensakoneisesta ja hintaeroakin on vain noin 600 euroa.

Vertailtavana ovat keskenään mahdollisimman vastaavat Skoda Octaviat metaani-, bensiini- ja dieselkäyttöisenä. Laskelmassa ei ole huomioitu esimerkiksi arvonalenemaa, vakuutusmaksuja tai huoltokustannuksia.

Bensiinimoottoriseen verrattuna kaasuauto näyttää säästävän korkeamman hankintahintansa käyttökuluissa nopeasti takaisin. Dieselmoottorinen on lukujen mukaan kaasu-Octaviaa kalliimpi hankkia ja käyttää, joten kaasuauto vaikuttaisi tässä valossa selkeästi edullisimmalta valinnalta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?