Honda CR-V pärjää käytettynä vertailussa kilpailijoihinsa nähden - Autot - Ilta-Sanomat

Haussa vähävikainen käytetty auto? Tässä yksi vahva ehdokas

Honda CR-V pärjää käytettynä vertailussa kilpailijoihinsa nähden.

28.5.2014 9:11

A-Katsastus Oy:n, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja saksalaisen TÜVin perusteella laadittu vikaraportti nostaa käytetyn Honda CR-V:n käytettyjen kärkikastiin. Sekä Trafin että A-Katsastuksen mukaan vuosimallin 2010 Honda CR-V on luokkansa ylivoimaisesti viattomin malli, ja myös vuosimalli 2008 on selvästi keskiarvoa parempi.

Vaikka katsastusvikaraportit eivät kerrokaan aivan kaikkea autojen kestävyydestä tai luotettavuudesta, antavat ne kuitenkin vahvoja viitteitä eri autojen teknillisestä kestävyydestä.

Myös Ruotsalainen Teknikens Värld nostaa noin 150 000 kruunun eli reilun 17 000 euron käytettyjen (Vuosimallit 2007 – 2012) autojen luokassa CR-V:n Paras ostos  -ryhmään. Lehden mukaan Ruotsissa sekä Honda Civic että CR-V ovat hintaluokkiensa parhaita valintoja.

Katumaastureiden kermaa

Malli-iältään jo 18-vuotias CR-V on eräs Hondan luottolaitteista, joka sulostuttaa Suomen teitä eri ikäisinä versioina jo varsin runsaslukuisesti. Ensimmäinen sukupolvi näki päivänvalon vuonna 1996, ja kun seuraava versio esiteltiin vuonna 2002, alkoi olla CR-V jo haluttua hittikamaa. Katumaasturibuumi jylläsi kuumana, maailmantalous kääntyi pikku hiljaa jo mallilleen ja autot kävivät yleisesti ottaen kaupaksi. Myyntikakusta lohkesi Suomessakin CR-V:lle aimo pala.

On hieman makukysymys, onko CR-V katumaasturi, cross-over vai jopa aito maasturi. Neliveto, tavanomaista korkeampi maavara, korin monikäyttöisyys sekä avarat sisätilat ovat kuitenkin faktoja. Honda itse luonnehtii CR-V:n erityisesti aktiiviseen elämäntapaan hyvin sopivaksi monikäyttöautoksi, joten ehkäpä cross-over olisi siten paras luonnehdinta tästä Swindonissa, Isossa-Britanniassa Euroopan markkinoille valmistetusta kulkineesta.

Monikäyttöiset tilat

CR-V:n siirtyminen toiseen mallisukupolveen tapahtui siis mallivuodeksi 2002. Kolmas, täysin uudistettu mallisukupolvi esiteltiin vuoden 2006 lopulla, ja saapui markkinoille seuraavaksi vuodeksi. Hondan tuotekehitys oli tuossa vaiheessa onnistunutta.

Uudistuksessa panostettiin erityisesti käytännöllisyyttä parantaviin ominaisuuksiin, kuten sisätilojen maksimointiin, säilytystilojen parantamisen sekä monikäyttöisyyteen. Esimerkiksi tavaratilan lattia oli irrotettava, ja sitä saattoi käyttää vaikkapa piknikpöytänä. Myös kojetaulua, käyttökytkimiä, moottoria ja voimalinjaa uudistettiin.

Suomeen tuotiin aluksi vain 2-litraisen i-VTEC-bensiinimoottorin vauhdittamaa versiota manuaali- ja automaattivaihteisena, mutta pian sen pariksi saatiin myös 2,2-litrainen CTDi-diesel manuaalina. Diesel-automaatti antoi vielä odottaa itseään. Bensiiniversiossa oli 150 hevosvoimaa ja 192Nm vääntöä; dieselin lukemat olivat 140hv ja 340Nm.

Personointi paikallaan

Perusvarustetasot ovat japanilaisittain nimetyt LS, ES sekä ESX/EXE. Näiden lisäksi saatavana on ollut erityiset Sport-, City-, Offroad- ja Accessory-varustelupaketit, joiden avulla autoa saattoi personoida huomattavissa määrin, omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan.

Niinpä markkinoilla voikin tavata runsaasti toisistaan eroavia yksilöitä, joihin on uutena saatettu valita erilaisia toiminnallisia lisävarusteita kuten takaspoileri, astinlaudat, pohjapanssari, sivusuojaputki tai etusäleikön suojus.

CR-V:n vakiovarustelista sisälsi muun muassa kauko-ohjatun keskuslukituksen, kuljettajan istuimen ja ohjauspyörän korkeussäädön, ilmastoinnin, sähkötoimiset sivulasit edessä ja takana, tavaratilan kiinnityssilmukat, ajovalopesurit, jarruassistentin ja sivuturvatyynyt edessä – vain tärkeimpiä mainitaksemme. CR-V:n hyvä varustelutaso on ollut eräs sen tärkeimmistä valteista jo uutena.

Tarkista käytetystä Honda CR-V:stä nämä kohteet:

1)    MOOTTORI Hondan 2-litrainen bensiini i-VTEC on sivistynyt ja vahva. Voimanlähteessä käytetään nokkaketjua, joten kalliimman hihnanvaihtohuollon lähestymistä ei tarvitse odottaa kuluja peläten. Joissakin myöhemmissä 2,2-litraisissa i-CTDi-dieselvoimanlähteissä on raportoitu turboahdinvikoja, mutta ne eivät ylitä huolestumiskynnystä yleisellä tasolla. Huoltohistoria ja etenkin öljynvaihtotiheys on hyvä tarkistaa, sillä säännöllisen öljynvaihdon osuus moottorin käyttöikään on huomattava.

2)    LAMBDA-ANTURI Todennäköisin syy CR-V:n määräaikaiskatsastus hylkäykseen. Anturi on sijoitettu siten, että se on helposti alttiina vesi-, kura- ja sohjosuihkulle märkään vuodenaikaan. Tämä saattaa osaltaan vaikuttaa kuluttavasti osaan tai liitosjohtoihin. Kyseessä on kulutusosa. Merkkiliikkeessä uusi anturi maksaa noin 180 euroa, ja vaihtotyö on hyvin yksinkertainen.

3)    ALUSTAN RUOSTE Hondan ruostumisherkkyys aiheutti vielä 1990-luvun autoissa jonkin verran huolia, mutta  2000-luvun malleissa on tapahtunut tässä suhteessa selkeää kohentumista. Honda on käyttänyt pohjalevyn saumauksissa kursailematta korikittiä. Sillä ruoste saadaan pysymään pidempään kurissa. Autot ovat silti aina yksilöitä, joten korin kunto myös alapuolelta on syytä tarkistaa aina kun se vain on mahdollista.

4)    RAIDETANGON PÄÄ Ohjauslaitteiden nivelten välyksellisyys on hyvin yleinen määräaikaiskatsastuksen hylkäysperuste, ja vaivaa ajoittain myös CR-V:tä. Välyksellisyyden voi todentaa melko helposti, eikä yleisimmän vianaiheuttajan, raidetangon pään uusiminen tule kalliiksi. Samalla kun kurkkii pyöränkaarien alle, voi tarkastaa silmämääräisesti heilahduksenvaimentimien eli iskunvaimentimien kunnon. Ne ovat kulutustavaraa kaikissa autoissa, ja myös CR-V:n etuakselin vaimenninkomponenttien uusiminen maksaa töineen useita satoja euroja.

5)    TURVAVÖIDEN TOIMINTA Turvavöiden hidas takaisin sisään kelautuminen on tavallisesti merkki suuresta ajomäärästä ja kovasta kulutuksesta. CR-V:n tapauksessa kyseessä on kuitenkin selkeä tyyppivika – vyö kelautuu ponnettomasti heikon palautinmekanismin vuoksi. Mikäli ominaisuus alkaa pidemmän päälle harmittaa, voi vyön alan ammattilaiselle toimittamilla saada palautukseen uutta ripeyttä. Samalla voi halutessaan tuunata vyön värin vaikkapa korin väriseksi. Kustannus jää alle 100 euron per vyö.

Toisen sukupolven Honda CR-V.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?