Autot

Uudistettu Jeep Grand Cherokee: Vetovoimaa valtameren takaa

Julkaistu:

Jeep
Uudistetun Jeep Grand Cherokeen valttikortteja ovat hulppea varustelu ja erottuva ulkoasu.
Jeep Grand Cherokee uudistettiin viime kesänä vuosimalliksi 2014.

Nyt se on nyt saapunut myös Suomeen. Uudistuksen keskeisimpiä elementtejä on modernimman ja arvokkaamman ulkoasun lisäksi etenkin auton uusi tiheästi välitetty kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, joka korvaa aiemman viisivaihteisen.



Suurin vaihde on pitkäksi välitetty ja satasen nopeudessa kierroksia on vain noin 1700 r/min ja myös perävaunun vetoon vaihteisto tuo lisäkykyjä.
Ilmajousitettu alusta on mukava ja aikaisempaa tanakampi. Ohjauksessa tuntuu sitä vastoin olevan jäljellä vanha heikkous - hieman ylimalkainen tuntuma.

Sähkösäätöisillä etuistuimilla matkustusmukavuus on korkealuokkaista ja pitempikin rupeama sujuu puutumatta. Takaistuimella on mukavasti tilaaja selkänojia voi kallistaa mukavamman asennon löytämiseksi.

VM Motorin tuottamassa moottorissa on hienosti voimaa ja se antaa eloisan vaikutelman. Rauhallisessa maantieajossa yllettiin 7,6 litran kulutukseen, jota ei voida pitää suurena kookkaalle, 2,4-tonniselle nelivetomaasturille 20-tuumaisin renkain. Nykydieseleissä vääntöä ja käytännön suorituskykyä on tuplasti isomman bensiinimoottorin tapaan, mutta kulutus jää jopa puolta pienemmäksi.



Maastossa auto etenee merkin perinteiden mukaisesti aidon maasturin elkein. Kahden kalliimman varustetason järeämmässä Quadra Drive II -nelivedossa on taka-akselin sähköisesti ohjattu luistonrajoitin ja Selec-Terrain system -ajo-ohjelman valitsin. Uuden vaihteiston ansiosta hitain välitys alennusvaihteistolla on nyt 45 prosenttia hitaampi. Maavaraa järjestyy parhaimmillaan 280 millimetriä.

 

Sähkösäätöisillä etuistuimilla matkustusmukavuus on korkealuokkaista ja pitempikin rupeama sujuu puutumatta.


Varustelu koeajetussa kalleimmassa Summit-versiossa ei juuri jätä toivomisen varaa. Vastaava varustelu nostaa esimerkiksi saksalaisten kilpailijoiden hintaa kymmenillä tuhansilla euroilla.



Jeep Grand Cherokee on nyt selvästi kilpailukykyisempi sekä ominaisuuksiensa että ulkoasunsa ansiosta. Auto on katukuvassa mukavaa vaihtelua selvästi yleisemmille eurooppalaisille kilpailijoilleen ja se on samalla myös yksi harvoja meillä myytäviä amerikkalaisia automalleja ylipäätään.


Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit

Moottori V6, turbo, 2987 cm3, 184 kW (250 hv)/4000 r/min, 570 Nm/2000 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 8,2 s, huippunopeus 202 km/h

Kulutus 7,5 l/100 km diesel

CO2-päästöt 198 g/km

Voimansiirto A8, neliveto

Mitat p 4875, l 1943, k 1802 mm, akseliväli 2915 mm, omamassa 2403 kg, tavaratila 510-1554 l, tankki 93,5 l

Hinta 98 991 euroa.


KIITÄMME

Vahvaa dieseliä
Mootorin ja automaatin yhdistelmää
Ylvästä olemusta

MOITIMME 

Tunnotonta ohjausta

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt